کور وب ویتال (Core Internet Vitals) چیست؟ کور وب وایتال که در فارسی با نام هسته حیاتی گوگل نیز شناخته می شود معیارهایی برای گوگل است که که به کمک آن تجربه کاربری مورد بررسی قرار می گیرد تا وضعیت وب وبسایت از نظر تجربه کاربری یا همان UX ارزیابی شود. عوامل مختلفی همچون سرعت بارگذاری وبسایت، حجم صفحات، ظاهر و بسیاری از موارد دیگر روی ابزار کور وب ویتال تاثیر گذار می باشند و بر اساس اینها وبسایت شما ارزیابی می شود. به دلیل اینکه این ابزار توسط خود گوگل توسعه داده شده است، در نتیجه پیروی از آن باعث می شود تا رتبه وب وبسایت شما در نتایج جستجوگر گوگل ارتقاء پیدا کند. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با کور وب ویتال چیست و نحوه بررسی Core Internet Vitals آشنا کنیم.
منظور از Core Internet Vitals چیست؟
به طور کلی؛ کور وب ویتال بخشی از آپدیت Google Web page Expertise است که در پایان آگوست 2021 عرضه شد. گوگل از این ابزار برای تصمیم گیری رتبه وبسایت شما در صفحات نتایج موتور جستجوگر استفاده می کند. همانند بسیاری از آپدیت های گوگل برای معیارهای جستجو، این یکی نیز بر بهبود تجربه کاربر تمرکز دارد. به هر حال، اگر بازدیدکنندگان وبسایت شما از تجربه کاربری راضی باشند، به احتمال زیاد احساس می کنند که گوگل آنچه را که به دنبال آن هستند ارائه کرده است.
به عبارت دیگر؛ کور وب ویتال یا به اختصار CWV مجموعهای از معیارهاست که تجربه کاربر در دنیای واقعی را برای بارگذاری عملکرد، تعامل و ثبات بصری یک صفحه وب اندازه گیری می کند. آنها زیرمجموعه ای از سیگنال های تجربه صفحه هستند که نحوه درک کاربران از تجربه تعامل با یک صفحه وب را اندازه گیری می کنند. سه هسته اصلی وب عبارتند از:
- بزرگترین رنگ محتوایی (LCP)، که سرعت بارگذاری را اندازه گیری می کند.
- تاخیر ورودی اول (FID)، که تعامل صفحه را اندازه گیری می کند.
- تغییر چیدمان تجمعی (CLS)، که ثبات بصری را اندازه گیری می کند.
به روز رسانی تجربه صفحه گوگل (Google web page expertise) چیست؟
در حالی که زمان بارگذاری صفحه بخش مهمی از سئو هر سایتی محسوب می شود، گوگل در سال 2020 اعلام کرد که CWV ها در اواسط سال 2021 به بخشی از الگوریتم رتبه بندی آن تبدیل خواهند شد. این آپدیت تجربه صفحه گوگل شناخته می شود. در این اطلاعیه، گوگل اعلام کرد که CWV ها در سیگنال های تجربه صفحه که به تعیین رتبه جستجوی صفحه کمک می کند، فاکتور می شوند. سایر عوامل تجربه صفحه عبارتند از: امنیت HTTPS، همخوانی با تلفن همراه، عدم وجود بخش های مزاحم مانند پاپ آپ و… به طور کلی؛ هدف این به روز رسانی پاداش دادن به صفحات وب وبسایت هایی می باشد که تجربه کاربری مثبتی را ارائه می دهند.
بررسی Core Internet Vitals گوگل
هسته حیاتی گوگل، مجموعه ای از معیارهای متمرکز بر کاربر که برای اندازه گیری «سلامت» یک صفحه از نظر ارائه یک تجربه کاربری روان و یکپارچه طراحی شدهاند. این معیارها سرعت بارگذاری وبسایت شما، مدت زمانی که طول می کشد تا وبسایت شما لود شود و اینکه کاربران شما چقدر راحت در وب وبسایت شما حرکت می کند را توصیف می کند. وب وبسایت هایی که دارای رابط کاربری ساده و سریع هستند و کاربران می توانند به سادگی به آنچه می خواهند دست پیدا کنند، اغلب امتیازات Core Internet Very important بالاتری دارند. به طور کلی؛ Core Internet Vitals به شش بخش عمده تقسیم بندی می شود:
- اولین رنگ محتوایی: مدت زمانی که طول می کشد تا اولین بیت محتوا بارگذاری شود.
- شاخص سرعت: سرعت نمایش محتوا در حین بارگذاری صفحه.
- بزرگترین رنگ محتوایی: مدت زمانی که طول می کشد تا یک صفحه از دید یک کاربر بارگذاری شود.
- زمان تعامل: زمانی که طول می کشد تا کاربر با وبسایت شما تعامل داشته باشد.
- زمان مسدود کردن کل: زمان بین بارگذاری صفحه و قبل از در دسترس شدن صفحه.
- تغییر چیدمان تجمعی: ثبات یک صفحه، به این معنی که عناصر صفحه شما در حین بارگذاری چقدر حرکت می کنند.
چرا Core Internet Vitals مهم است؟
- بهبود تجربه کاربر: آنها جنبه هایی از عملکرد یک صفحه وب را که به طور قابل توجهی بر تجربه کاربر تأثیر می گذارد مانند: زمان بارگذاری، تعامل و ثبات بصری را اندازه گیری می کنند. با بهینه سازی این معیارها، وب وبسایت ها می توانند تجربه ای روان تر، سریع تر و جذاب تر را برای بازدیدکنندگان خود تضمین کنند.
- بهینه سازی سئو: گوگل اعلام کرده که Core Internet Vitals به یک فاکتور مهم برای رتبهبندی تبدیل میشود، به این معنی که وبوبسایتهایی با امتیاز بالاتر احتمالاً در نتایج جستجو رتبه بالاتری خواهند داشت.
- اندازهگیری جامع: کور وب ویتال حوزههای کلیدی تجربه کاربر را پوشش و دید جامعی از عملکرد یک وبوبسایت ارائه میدهد. این معیارها شامل بزرگترین رنگ محتوایی (LCP)، تغییر چیدمان تجمعی (CLS) و تاخیر ورودی اول (FID)، همراه با تعامل آینده با رنگ بعدی (INP) می باشد.
کور وب وایتال چه تاثیری در سئو وبسایت دارد؟
کور وب وایتال به طور قابل توجهی بر سئو تأثیر می گذارد زیرا بخشی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل در نظر گرفته می شود. آنها جنبه های ضروری تجربه کاربر مانند عملکرد بارگذاری، تعامل و ثبات بصری را اندازه گیری می کنند. بهبود Core Internet Vitals میتواند منجر به رتبهبندی بهتر در نتایج جستجو شود و به تجربه کاربری مثبتتر کمک کند.
گوگل رسما کور وب وایتال را به عنوان تاثیرگذار بر رتبه بندی جستجو به رسمیت شناخته است. آنها به ارزیابی تجربه صفحه کمک می کنند که این یک موضوع مهم رتبه بندی گوگل محسوب می شود.
چرا بزرگترین رنگ محتوایی (LCP) اهمیت زیادی دارد؟
بازدیدکنندگان دوست دارند هر سایتی که در نظر دارند وارد آن شوند با سرعت بسیار بالا برای آنها بارگذاری شود. اگر سرعت بارگذاری وبسایت شما بیش از حد طول بکشد، ممکن است کاربران فکر کنند که وبسایت شما خراب یا با مشکلات امنیتی مواجه است، در نتیجه ممکن است خیلی سریع وبسایت شما را ترک کنند. به همین منظور شما باید به گونه ای وبسایت خود را توسعه دهید تا در سریع ترین زمان ممکن برای کاربران بارگذاری شود.
اما سرعت صفحه پیچیده تر از آن چیزی است که ممکن است به نظر برسد. از آنجایی که عناصر یک صفحه عموماً در یک دنباله بارگذاری می شوند، دقیقاً چگونه سرعت بارگذاری را اندازه می گیرید؟ LCP پاسخی است که گوگل به آن رسیده است. این ردیابی می کند که برجسته ترین تصویر، معمولاً تصویر قهرمان یا بنر، با چه سرعتی در صفحه بارگیری می شود.
برنامه نویسان وب و مدیران وبسایت چندین ترفند سمت هاست و ابزارهای برنامهنویسی دارند که می توانند برای بهبود LCP از آنها استفاده کنند. این موارد شامل مواردی مانند در دسترس کردن یک شبکه تحویل محتوا، کش کردن HTML و حذف منابع مسدودکننده رندر است. برخی از عوامل هم وجود دارند که می توانند باعث شوند سرعت بارگذاری وبسایت شما کاهش پیدا کند. به عنوان مثال استفاده از عکسها یا فیلم ها با حجم بالا می تواند به شدت روی عملکرد وبسایت شما تاثیرگذار باشد. همچنین فونت های سفارشی فانتزی می توانند سرعت LCP را کاهش دهند و همین امر در مورد پلاگین های بسیار زیاد نیز صدق می کند.
Core Internet Vitals چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟
تمامی موتورهای جستجوگر از ربات هایی به نام خزنده های وب یا عنکبوت های وب برای تجزیه و تحلیل وب وبسایت ها استفاده می کنند. این رباتها تعیین می کنند که محتوای هر وبوبسایت مربوط به چه چیزی است و به تعیین زمان نمایش آن وبوبسایت در پاسخ به یک درخواست جستجو کمک می کند. به صورت دقیق مشخص نیست که کور وب ویتال تا چه اندازه می تواند بر روی سئوی وب وبسایت ها تاثیرگذار باشد، زیرا گوگل معمولاً الگوریتم رتبه بندی صفحات را مخفی نگه می دارد، اما مطمئناً این الگوریتم جدید گوگل می تواند تاثیر بسزایی روی سئوی هر وب سایتی داشته باشد.
راهنمایی بررسی Core Internet Vitals
در ادامه شما را با برخی از اندازه گیری های کلیدی این ابزار آشنا می کنیم.
LCP (بزرگترین رنگ پر محتوا)
LCP مقدار زمان مورد نیاز برای نمایش بزرگترین عنصر محتوا در نمای نمایش است، در واقع این مقدار از زمانی که کاربر URL شما را درخواست می کند محاسبه می شود. هرچه قدر وبسایت شما سریعتر بتواند تمام محتوای یک صفحه را به کاربر نشان دهد، قطعاً رتبه بهتری دریافت خواهید کرد.
روش های بهبود LCP
- اسکریپت های شخص ثالث را حذف کنید
- میزبانی وب را ارتقا دهید
- از بارگذاری تنبل برای عکسها خود استفاده کنید
FID (اولین تاخیر ورودی)
زمانی که کاربر برای اولین بار در نظر دارد وارد وبسایت شما شود (زمانی که روی یک پیوند از وبسایت شما کلیک می کند) تا زمانی که مرورگر به آن تعامل پاسخ می دهد. این اندازه گیری از هر عنصر تعاملی که کاربر ابتدا روی آن کلیک می کند، گرفته می شود.
روش های بهبود FID
- جاوا اسکریپت را به حداقل یا به تعویق بیندازید، زیرا می تواند تعامل کاربران با یک صفحه را در حین بارگیری مرورگر دشوار کند.
- اسکریپت های غیر ضروری را حذف کنید.
- از حافظه مخفی مرورگر استفاده کنید، زیرا می تواند به بارگیری سریعتر محتوای شما کمک کند.
CLS (تغییر چیدمان تجمعی)
این گزینه مجموع نمرات تغییر چیدمان فردی را برای هر تغییر غیرمنتظره راکه در طول کل طول عمر صفحه رخ می دهد را اندازه گیری میکند. امتیاز این بخش در صورت مثبت بودن با عدد صفر نشان داده می شود. در این قسمت صفر به معنای عدم جابجایی است و هر چه عدد بزرگتر باشد، دگرگونیها طرح بندی در صفحه بیشتر می شود.
نحوه آنالیز Core Internet Vitals
برای شروع به کارCore Internet Vitals گوگل، در ابتدا وارد گوگل سرچ کنسول خود شوید. شما می توانید کور وب ویتال خود را در گزارش Expertise در گوگل سرچ کنسول پیدا کنید.
نحوه استفاده از گزارش:
- روی گزینه Open Report در خلاصه های تلفن همراه یا دسک تاپ کلیک کنید.
- برای مشاهده نحوه عملکرد URL ها، صفحات ضعیف، صفحات نیازمند به بهبود یا خوب می توانید از بخش Open Report اقدام کنید.
- روی یک ردیف در جدول کلیک کنید تا جزئیات مربوط به گروه های URL تحت تأثیر باگ انتخاب شده را مشاهده نمائید.
سوالات متداول
LCP Core Internet Vitals به چه معناست؟
LCP Core Internet Vitals یا همان LCP بزرگترین رنگ محتوایی است که سرعت بارگذاری صفحات وبسایت را اندازه گیری می کند.
آیا Core Internet Vitals در سئو موثر است؟
بله. قطعاً این ابزار به درک بهتر وبسایت شما و همچنین بهبود رتبه وبسایت شما کمک می کند.
جمع بندی: Core Internet Vitals چیست؟
کور وب ویتال مجموعه ای از سه معیار عملکرد وب است. موتور جستجوی گوگل این سه معیار را اندازه گیری می کند و آنها را در تصمیم گیری های خود در مورد اینکه کدام صفحات در نتایج جستجو نمایش داده می شود، استفاده می کند. این بدان معناست که متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) باید عناصر حیاتی وب اصلی صفحات وب خود را به عنوان بخشی از یک استراتژی کل نگر برای بهبود رتبه بندی آن صفحات بهینه کنند.
منبع: siteimprove