همانطور که تبلیغات یکی از مهم ترین روش های درآمدزدایی برای وبسایت های آنلاین محسوب می شود، اما اگر به درستی انجام نشود می تواند معیابی نیز به همراه داشته باشد. در صورتی که شما انواع تبلیغات زیاد را در بالای صفحه وبسایت خود اضافه کنید، این نه تنها باعث نارضایتی کاربران می شود، بلکه گوگل نیز ممکن است وبسایت شما را جریمه کند. گوگل سال ها قبل الگوریتمی به نام Web page Format را ارائه داده که از مدیران وبسایت می خواهد تا به هیچ عنوان تبلیغات را در بالای صفحه قرار ندهند. به همین منظور ما در این توضیحات در نظر داریم شما را با الگوریتم Web page Format گوگل به صورت کامل آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
الگوریتم Web page structure گوگل چیست؟
الگوریتم پیج لایوت برای شناسایی وبوبسایتهایی با مقادیر بیش از حد تبلیغات ثابت در بالای صفحه آپدیت شد. این تبلیغات افراد را وادار می کند تا صفحه را به پایین اسکرول کنند تا دادهها را مشاهده نمایند. این نوع الگوریتم شامل پنجرههای پاپ آپ یا تبلیغات همپوشانی نمیشود.
در واقع این الگوریتم به این معنی است که وب وبسایت شما چندین تبلیغ مختلف را در بالای صفحه قرار داده است که از نظر گوگل اشتباه است و ممکن است شما را جریمه کند. در نتیجه شما به عنوان مدیر وبسایت برای اینکه بتوانید ترافیک و رتبه وبسایت خود را افزایش دهید، باید از این اقدام جلوگیری نمائید و به هیچ عنوان بالای صفحه وبسایت خود را مملوء از تبلیغات نکنید.
به عبارت دیگر؛ الگوریتم Web page Format وب وبسایت هایی را هدف قرار می دهد که تبلیغات زیادی در بالای صفحه داشتند. این تبلیغات باعث شد تا کاربر برای رسیدن به محتوای اصلی صفحه اسکرول زیادی کند. گوگل گفت که این الگوریتم در نهایت یک درصد از وبسایت ها را تحت تاثیر قرار داده است. اما این باعث شده است که طراحی وبسایت را تغییر دهند تا تجربه کاربری بهتری را ارائه دهند.
مراحل به وجود آمدن الگوریتم پیج لایوت
– در 19 ژانویه 2012: الگوریتم صفحه بندی پیاده سازی شد
گوگل الگوریتم Web page Format را معرفی و پیاده سازی کرد. این الگوریتم که به عنوان High Heavy و در بالای صفحه نیز شناخته می شود و وبسایت هایی را هدف قرار می دهد که تبلیغات زیادی در بالای صفحه دارند.
– 9 اکتبر 2012: به روز رسانی الگوریتم طرح بندی صفحه
این الگوریتم در این تاریخ به روز شد و 0.7 درصد از نتایج جستجوی انگلیسی را تحت تأثیر قرار می دهد. این به روز رسانی فرصتی برای وب وبسایت هایی بود که در زمان انتشار این الگوریتم جریمه شدند. گوگل همچنین وبسایت های پنالتی را که دگرگونیها مثبتی در مجازات های خود ایجاد کرده بودند حذف کرد.
– 6 فوریه 2014: به روز رسانی الگوریتم طرح بندی صفحه
گوگل به تازگی نسخه جدیدی از این الگوریتم را منتشر کرده است.
– 1 نوامبر 2016: اتوماسیون الگوریتم چیدمان صفحه
جان مولر در این تاریخ در توییتر خود به این ویژگی جدید اشاره کرد. او به مخاطبان گفت که گوگل اکنون به طور خودکار وبسایت های جریمه را در صورت اصلاح باگ های خود جریمه می کند و نیازی نیست منتظر بروزرسانی های بعدی گوگل باشند.
چه وب وبسایت هایی تحت تأثیر الگوریتم Web page Format قرار می گیرند؟
هر چند که این الگوریتم در طی سالهای اخیر دگرگونیها زیادی داشته است، اما تنها کمتر از یک درصد از وبوبسایتهای دنیا در هر آپدیت تحت تأثیر این الگوریتم قرار میگیرند. این دگرگونیها تنها بر روی وب وبسایت هایی که تبلیغات زیادی را در بالای صفحه درج می کنند، تاثیرگذار است.
همچنین اشاره شده است؛ وبسایت هایی که تبلیغات زیادی اضافه کرده اند و باعث شده اند که کاربر نتواند به سادگی محتوای دلخواه خود را پیدا کند، با جریمه های سنگین گوگل مواجه خواهند شد. هر چند که بسیاری از وب وبسایت ها از طریق درج تبلیغات به درآمد می رسند، اما با این وجود اضافه کردن تبلیغات زیاد نیز عواقبی مانند جریمه به هرماه خواهد داشت.
حقیقت این است که کاربران علاقه ای به دریافت تعداد زیادی تبلیغات به محض ورود به یک وبسایت را ندارند. آنها انتظار دارند محتوای مرتبط با جستجوی خود را پیدا کنند اما در عوض موارد تبلیغاتی کاملاً نامرتبط را مشاهده نمایند. امروزه اکثر وب وبسایت های بزرگ تبلیغات خود را در پایین صفحه قرار می دهند. این تبلیغات در صورتی که تبلیغات را در بالای صفحه قرار دهند مقید به یک یا چند نخواهد بود. این دگرگونیها به نفع صاحبان وبسایت، تبلیغکنندگان و بازدیدکنندگان است.
بهینهسازی وبسایت بر اساس الگوریتم Web page structure
حذف تبلیغات از بالای صفحات وبسایت شما به معنای کاهش درآمد وبسایت شما نیست. اگر به الگوریتم پیج لایوت یا الگوریتم طرحبندی دقیقتر نگاه کنیم، متوجه میشویم که این الگوریتم با برنامهریزی گوگل برای اولویتبندی صفحات فهرست تلفن همراه مطابقت دارد. گوگل از طریق این الگوریتم به ما اخطار داده است که باید در نحوه ارائه تبلیغات وبسایت از جمله برای دستگاه های تلفن همراه، تجدید نظر کنیم. با کوچکتر شدن اندازه صفحه، کاربر باید چندین بار اسکرول کند تا به محتوای اصلی صفحه برسد. بدون تبلیغات در بالای صفحه، تجربه کاربری بهتری برای دستگاه های دسکتاپ و موبایل ایجاد می شود.
عوامل به روز رسانی الگوریتم Web page structure گوگل
به روز رسانی الگوریتم Google Format چندین فاکتور را برای ارزیابی کیفیت صفحه آرایی وب وبسایت و تجربه کاربری در نظر می گیرد. در ادامه برخی از عوامل کلیدی که بر به روز رسانی تأثیر می گذارد برای شما آورده شده است:
1- قرار دادن آگهی
این الگوریتم قرارگیری تبلیغات را در یک صفحه ارزیابی می کند. صفحات با تبلیغات بیش از حد در بالای صفحه یا تبلیغاتی که مانع محتوای اصلی می شوند، از نظر گوگل و کاربر نامطلوب در نظر گرفته می شوند.
2- قابلیت مشاهده محتوا
این الگوریتم بررسی می کند که کاربران چگونه به راحتی می توانند به محتوای اصلی یک صفحه دسترسی داشته باشند. اگر محتوای اصلی شما که کاربر دنبال آن می گرد در زیر تبلیغات شما درج شده باشد، ممکن است باعث نارضایتی کاربران گردد.
3- طراحی مناسب برای موبایل
با افزایش استفاده از اینترنت تلفن همراه، الگوریتم طرح های سازگار با موبایل را در اولویت قرار می دهد. وبوبسایتهایی که دارای طرحبندی ریسپانسیو هستند و از تجربه مشاهده بهینه در دستگاههای مختلف اطمینان میدهند، مورد علاقه گوگل و کاربران نیز خواهند بود.
4- سرعت بارگذاری صفحه
الگوریتم سرعت بارگذاری صفحه را به عنوان یک عامل مهم در نظر می گیرد. وب وبسایت هایی که سرعت بارگذاری آنها پایین است، اغلب به دلیل تبلیغات بیش از حد یا محتوای رسانه ای سنگین، ممکن است رتبه های پایین تری دریافت کنند.
5- تعامل کاربر
این الگوریتم ممکن است معیارهای رفتار کاربر، مانند نرخ پرش و زمان صرف شده در صفحه را تجزیه و تحلیل کند تا ارتباط و جذابیت طرحبندی و محتوای وبوبسایت را بسنجد.
سوالات متداول
در صورتی که شما از این الگوریتم پیروی نکنید و تبلیغات زیادی را بالای صفحه وبسایت خود قرار دهید، این می تواند بر سئوی وبسایت شما تاثیر منفی بگذارد و باعث شود افت رتبه وبسایت شما در نتایج گوگل شود. الگوریتم Web page Format گوگل چه تاثیری بر سئو وبسایت دارد؟
جمعبندی
هدف گوگل از ارائه الگوریتم Web page Format جریمه کردن وب وبسایت هایی است که در بالای صفحات وبسایت خود انواع زیادی از تبلیغات را اضافه می کنند، زیرا این موضوع باعث می شود که کاربر برای مشاهده محتوا مجبور شود صفحه را به سمت پایین اسکرول نماید. با بهینهسازی قرار دادن تبلیغات، بهبود همخوانی با موبایل، اولویتبندی طراحی کاربر محور و افزایش سرعت بارگذاری صفحه می توانید از جریمه شدن توسط گوگل جلوگیری و به رتبه های بالاتری از نتایج برسید. امیدوارم این راهنمایی مورد پذیرش شما عزیزان قرار گرفته باشد.
منابع: avengering – rgbwebtech