به کاملترین راهنمایی گوگل آنالیتیکس خوش آمدید! سادهترین کار در تبلیغات این است که راههایی با سودآوری بیشتر را تقویت کنید و هر روش یا کانالی که درآمد کمتری دارد، کنار بگذارید.
در تبلیغات سنتی و بدون اینترنت این کار ساده بود؛ ولی حالا پیداکردن جواب این سؤالات بدون گوگل آنالیتیکس (یا هر ابزار تحلیل دیگری) سخت است:
- چند نفر از تبلیغ ما از وبسایت ایرنا وارد وبسایت شدهاند؟
- از کدام کانال تبلیغات یا تبلیغات مخارج جذب خریدار کمتر است؟
- کدام صفحههای وبسایت بیشترین بازدید را دارند؟
- کدام صفحه کمتر منجر به خرید میشود؟
- چرا فرم مشاوره کم پر میشود؟
و دهها سؤال دیگر برای بهینهسازی برنامه تبلیغات دیجیتال و کمپین تبلیغاتی که پاسخ همهٔ آن در گوگل آنالیتیکس است.
با این مقدمه، برویم سراغ راهنمایی مقدماتی گوگل آنالیتیکس و سنجش عملکردمان!ْ این مقاله را به ۶ بخش تقسیم کردیم که از فهرست زیر میتوانید برای یافتن راهحل باگ خود استفاده کنید؛ فقط توصیه میکنیم حتماً بخش اول را مطالعه کنید.
نکته: نحوهٔ نصب گوگل آنالیتیکس را در مقالهٔ «راهنمایی قدمبهقدم پیوند وبسایت به گوگل آنالیتیکس ۴» توضیح دادیم.
بخش اول: پارامترهای مهم گزارشخوانی در گوگل آنالیتیکس ۴
گوگل آنالیتیکس را که باز کنید، فقط عدد میبینید؛ آن هم از همه رنگ! وقتی این ابزار به دردتان میخورد که بدانید چطور گزارش بخوانید و کدام عدد برای شما مهم است. برای اینکه سر از کار این ابزار در بیاورید، نیاز است در بخش اول راهنمایی گوگل آنالیتیکس با ۴ مفهوم اساسی آشنا شوید:
- اسکوپ (Scope)
- متریک (Metric)
- دایمنشن (Dimension)
- زمان و تاریخ (Time and Date)
اجازه دهید هرکدام را جداگانه با هم بررسی کنیم:
دایمنشن (Dimension) چیست؟
دایمنشن که برخی به آن «بُعد» هم میگویند، ویژگیهای دادههای شما را مشخص میکند و کیفی است. دایمنشن به زبان ساده یعنی مبنای اندازهگیری؛ اندازهگیری هرچیزی حتماً یک دایمنشن هم دارد.
مثال بزنم:
فرض کنید انواع تبلیغات را با کمک وبسایت ما اجرا میکنیم. میخواهیم ببینیم چند نفر از شهرهای مختلف روی آن کلیک و فرم ما را پر کردهاند. وقتی گزارش را در گوگل آنالیتیکس باز میکنیم، دایمنشن Metropolis را به گزارش خودمان اضافه میکنیم تا بتوانیم مثلاً دادهها مرتبط با «تهران» و «کرج» را بخوانیم.
میتوانیم اینطور بگوییم که دایمنشن بعد، محور یا بستری است که بر مبنای آن چیزهای مختلف را اندازه میگیریم.
اگر بخواهیم بازدید وبسایت در ۷ روز گذشته را ببینیم، گوگل آنالیتیکس فقط به ما عدد بازدید در مجموع این ۷ روز را نمایش میدهد؛ ولی با اضافهکردن دایمنشن آدرس صفحهها، میتوانیم ببینیم هر صفحه بهصورت تفکیکشده چقدر بازدید داشته است.
در هر گزارش، تعداد مشخصی دایمنشن بهعنوان دایمنشن اولیه در اختیار شماست که میتوانید با زدن روی «+»، یک دایمنشن دیگر هم به آن اضافه کنید.
تا اینجا، برداشت ما از تصویر زیر این است که دادهها مرتبط با شهر دالاس و کمپین بنری است. برویم سراغ متریک تا بتوانیم سایر اعداد را با هم بخوانیم.
برخی دایمنشنها در گوگل آنالیتیکس ۴ عبارتاند از:
- Occasion title (برای بررسی دادهها ایونتها)
- Touchdown web page (بررسی دادهها لندینگها)
- Web page location (بررسی دادهها URL دقیقی که کاربران دیدهاند)
- Web page title (بررسی دادهها بر اساس تایتل صفحه)
- First person marketing campaign (کمپینی که اولین بار کاربر از آنجا جذب شده است)
- First person supply / medium (دادهها سورس و مدیوم جایی که کاربر از آنجا جذب شده است)
- Session supply / medium (بررسی دادهها سورس و مدیوم جایی که آغازگر سشن بودهاند)
توجه: میتوانید دادهها خودتان را با گوگل آنالیتیکس ادغام کنید و دایمنشن سفارشی داشته باشید؛ مثلاً دادهها CRM. این مسئله در راهنمایی گوگل آنالیتیکس در سطح مقدماتی نمیگنجد و بعدها دربارهٔ آن صحبت خواهیم کرد.
متریک (Metric) چیست؟
متریک عدد و رقمی است که با کمک آن، دایمنشنها را اندازهگیری میکنیم. تفاوت آنها هم همین جا مشخص میشود: دایمنشن کیفی است و متریک کمی. برای اینکه متریک را بهتر درک کنید، همان تصویر بالا را دوباره بیاوریم:
اینجا حالا میتوانیم دادهها را بهتر تفسیر کنیم. برای مثال، ۶۰ یوزر جدید از شهر دالاس و از طریق تبلیغات بنری به وبسایت مراجعه کردهاند.
متریکها نقش مستقیم در تحلیل عملکرد تبلیغات دارند و بدون آنها راه به جایی نمیبریم. به همین دلیل، بیایید متریکهای مهم GA4 را با هم بررسی کنیم:
تعداد دفعاتی را نشان میدهد که ایونت کانورژن توسط کاربران رخ داده است. این عدد بر اساس ایونتی محاسبه میشود که شما تنظیم میکنید.
مثلاً اگر ایونت کانورژن شما پرکردن فرم باشد، تعداد کاربرانی را نشان میدهد که این فرم را پر کردهاند.
تعداد دفعاتی که کاربر صفحهای از وبسایت را مشاهده میکند، نشان میدهد. بازدیدهای تکراری هم شمرده میشوند.
- Common buy income per person
کل درآمد حاصل بهازای یک کاربر را نشان میدهد.
مدتزمان متوسط سشن را نشان میدهد.
سشنی که حداقل بیش از ۱۰ ثانیه طول کشیده است، یک ایونت در آن رخ داده یا ۲ صفحه در آن دیده شده است.
تعداد Engaged Session تقسیم بر تعداد کل سشنها.
تعداد نفراتی که برای اولین بار وارد وبوبسایت شما شدهاند.
مدتزمانی که تمرکز کاربر روی وبوبسایت شما بوده است (وبوبسایت شما را در مرورگر بررسی کرده است)
تعداد ایونتهایی که رخ داده است.
تعداد سشنها را نشان میدهد. (سشن یک بازهٔ زمانی است که با اقدام کاربر مثلاً ورود به صفحه آغاز میشود)
کاربر در دسترس به کاربری گفته میشود که یک سشن با تعامل دارد. متریک Lively Customers در گزارشها بهشکل Person ظاهر میشود.
این متریک را با تعداد کاربرانی که در لحظه در وبسایت هستند، اشتباه نگیرید. این همان تعداد افرادی است که یک ایونت را در وبسایت در بازهٔ زمانی مشخص، در دسترس کردهاند.
تمام متریکهای گوگل آنالیتیکس را نمیتوان در این مقاله بررسی کرد. فقط به چند نمونه اشاره کردم تا ببینید منظور از گزارشخوانی در گوگل آنالیتیکس چیست. یک نمونهٔ دیگر را با هم بررسی کنیم و برویم سراغ تفاوت متریک با دایمنشن.
دایمنشن ما در این گزارش، نام هر کالا است که با «Merchandise title» در گزارش مشخص شده است. در ادامه، متریکهایی را داریم که به ما موارد زیر را میگویند:
- Merchandise Views: کالا چند بار دیده شده است
- Add-to-carts: چند بار به سبد خرید اضافه شده است
- Cart-to-view-rate: نرخ افرادی که پس از دیدن آیتم، کالا را به سبد اضافه کردهاند
- Ecommerce purchases: تعداد دفعاتی که کالا فروخته شده است
- Buy-to-view price: تعداد دفعاتی که کالا پس از دیدهشدن، خریداری شده است
میبینید؟ خیلی راحت میتوان دادهها هر کالا را بهطور مشخص زیر نظر گرفت.
از طرفی، میتوانید دایمنشن Session supply / medium را هم بهعنوان دایمنشن ثانویه اضافه کنید تا عملکرد کمپینهای تبلیغاتی را بررسی کنید؛ چراکه به شما میگوید هر فرد از کجا آمده است. به این ترتیب، میتوانید دادهها افرادی که از طریق تبلیغات به وبسایت آمدهاند، جدا کنید.
تفاوت متریک با دایمنشن در گوگل آنالیتیکس ۴
فکر کنیم تا اینجا هم این تفاوت را بهخوبی احساس کردید. اگر قرار باشد این تفاوت را به زبان ساده بگویم، ترجیح میدهیم به این شکل بیان کنیم:
فرض کنید میخواهید یک رویداد بزرگ در سطح کشور برگزار کنیم. افراد زیادی از شهرهای مختلف به این رویداد خواهند آمد. حالا به موارد زیر نیاز داریم:
- چند نفر از شهرهای اصفهان، تبریز و مشهد در رویداد شرکت کردند؟
- این افراد چقدر در رویداد ماندند؟
- چند درصد آنها هدیهٔ ما را گرفتند؟
- این افراد کدام کالا را خریدند؟ (چند درصد از ما خرید کردهاند)
خب، دایمنشن در اینجا میشود چیزی که ویژگی مدنظر ما یعنی محل زندگی را توصیف کند: شهر. از آن طرف، متریک میشود همان چیزی که ما بتوانیم به سؤالهای بالا پاسخ دهیم.
یک مثال دیگر هم بزنم و پروندهٔ این بخش از راهنمایی گوگل آنالیتیکس را ببندیم!
فرض کنید میخواهید جمعیت شهرها را در یک جدول نشان دهید. دایمنشن در این حالت نام شهرهاست (دادهها را توصیف میکند) و متریک، جمعیت هر شهر است (تعداد را مشخص میکند).
متریک (جمعیت) | دایمنشن (نام شهر) |
۹ میلیون | تهران |
۵۰۰ هزار | خرمآباد |
۳ میلیون | اصفهان |
۲ میلیون | تبریز |
نکته:دایمنشن را میتوانید خودتان انتخاب کنید؛ ولی متریکهای هر گزارش ثابتاند.
منظور از اسکوپ (Scope) در گوگل آنالیتیکس چیست؟
اسکوپ به زبان ساده یعنی این که دادهها برحسب چه چیزی جمعآوری و استفاده شوند. به عبارتی، سطحی که دادهها در آن جمعآوری و تجزیهوتحلیل میشوند، اسکوپ در نظر گرفته میشود.
سلسهمراتب اسکوپ در GA4 به شرح زیر است (منبع: Google):
گوگل آنالیتیکس ۴ دادهها جذب را در ۳ سطح یوزر، سشن و ایونت سازماندهی میکند و پیشوندهایی را به برخی دایمنشنها اضافه میکند تا بتوانید درک کنید که دادهها در چه سطحی اعمال میشوند.
دایمنشنهای اسکوپ کاربر به شما نشان میدهند «کاربران جدید» شما از کجا آمدهاند. این دایمنشنها همیشه شامل پیشوند «First Person» هستند.
مثلاً اگر دایمنشن سورس، ارگانیک افتاده باشد، به این معناست که این کاربر اولین بار از طریق جستوجوی ارگانیک و از طریق گوگل وارد وبوبسایت شده است.
خب، حالا ایونتهای اسکوپ یوزر همین سورس چه چیزی به ما میگوید؟ مثلاً اگر ۱۰۰ بار ایونت ثبتنام در این سطح ثبت شده باشد، به این معناست که ۱۰۰ کاربر جدید که از طریق جستوجوی ارگانیک وارد وبسایت شدهاند، ثبتنام کردهاند.
به زبان ساده، مبنای اندازهگیری متریکها و دایمنشنها کاربر است. این سطح تمام اعتبار کاربر جدید را به اولین منبعی میدهد که از آن وارد وبوبسایت شده است (آخرین کلیک کاربر قبل از ورود به وبسایت)؛ حتی اگر در سشنهای بعدی، منبع ورودی او متفاوت باشد.
اینجا داده به این شکل است که به شما میگوید کاربر جدید یا کاربر بازگشتی وقتی سشنی را شروع کرده است، از کجا آمده است و چه کارهایی کرده است. دایمنشنهای این سطح همیشه با پیشوند «Session» شروع میشوند.
اینجا مبنای اندازهگیری «سشن» است و نه کاربر! پس اگر کاربر یک بار بیاید، برود و برگردد، دادههای مرتبط با او برای ۲ سشن مجزا در گزارش ثبت میشود.
محدودترین اسکوپ گوگل آنالیتیکس است که تمام دادهها را در سطح ایونت سازماندهی میکند. در اینجا، دایمنشنها و متریکها هیچ پیشوندی ندارند.
اجازه دهید برای اینکه اسکوپ برای شما جا بیفتد، یک مثال بزنم.
از طریق جستوجوی گوگل وارد یک وبسایت فروشگاهی میشویم (سشن ۱). برخی محصولات را بررسی میکنیم و در نهایت در خبرنامهٔ فروشگاه ثبتنام میکنیم. چند روز بعد، روی پیوند کمپین تبلیغات ایمیلی آنها کلیک میکنیم ۰سشن ۲)، به وبسایت برمیگردیم و خرید میکنیم.
۷ روز بعد از آن، روی تبلیغات در گوگل فروشگاه کلیک میکنیم، کالا موردنظر را میبینیم و آن را به سبد خرید اضافه میکنیم (سشن ۳). در اواخر هفته هم روی بوکمارک کلیک میکنیم و کالا را میخریم.
صاحب وبسایت دادهها زیر را دربارهٔ ما در گوگل آنالیتیکس میبیند:
First person supply / medium: google / natural
Session supply / medium (سشن ۱): google / natural
Session supply / medium (سشن ۲): e mail / publication
Session supply / medium (سشن ۳): google / cpc
خب، اسکوپ را توضیح دادیم تا بدانید زمان اضافهکردن دایمنشن به گزارشها، هرکدام چه تفاوتی با هم دارند.
مثلاً در تصویر زیر میبینید که ما Session supply / medium و همچنین First Person supply / medium داریم که حالا میدانیم اولی دادههای سطح سشن و دومی دادههای اسکوپ یوزر است.
تفاوت آن را اجازه دهید با ۲ گزارش آمار بازدید وبسایت با ۲ دایمنشن متفاوت که در عکس زیر آوردم، بررسی کنیم. با انتخاب دایمنشن Session supply / medium اگر کاربری در ۲ سشن متفاوت از طریق گوگل وارد شود، اعتبار ورود به این منبع داده میشود.
ولی با انتخاب دایمنشن First person session / medium اعتبار ورود به منبعی داده میشود که کاربر برای اولین بار وارد آن شده است؛ حالا اگر در سشن دوم، از طریق منبع دیگری وارد شده است، مهم نیست!
به همین دلیل است که میبینید تعدا دفعاتی سشن در ۲ گزارش برای منبع ارگانیک متفاوت است. این دیگر به شما بستگی دارد که میخواهید چه دادهای (مثلاً کاربران جدید یا کل کاربران) را بررسی کنید و در چه سطحی!
همین اسکوپ باعث میشود که ۳ دایمنشن مرتبط با پارامتر UTM برای سنجش عملکرد تبلیغ (مثلاً) داشته باشیم. ۲ دایمنشن برای بررسی ترافیک و یکی از آنها برای اتریبیوشن (دادن اعتبار ایونت و بدون پیشوند) به آن تبلیغ است که بهترتیب در ۳ اسکوپ یوزر، سشن و ایونت هستند!
جمعبندی کنیم؟
- اسکوپ یوزر: اگر یک کاربر از طریق جستوجوی گوگل وارد وبسایت شما شود و بعداً آن را از طریق پست الکترونیک باز کند، هر ۲ بازدید به یک کاربر تخصیص داده میشود
- اسکوپ سشن: اگر کاربر وبسایت شما را باز کند، برود و برگردد، هر ۲ مراجعه در ۲ سشن جداگانه قرار میگیرند
- اسکوپ ایونت: بر اساس ایونت (مثلاً ایونت کلیک روی دکمهٔ ثبتنام)
- اسکوپ سشن: اگر کاربر وبسایت شما را باز کند، برود و برگردد، هر ۲ مراجعه در ۲ سشن جداگانه قرار میگیرند
آخرین بخش گزارشخوانی را هم با یکدیگر بررسی کنیم و برویم سراغ راهنمایی گوگل آنالیتیکس در عمل!
زمان و تاریخ
هنگام خواندن گزارشها حتماً به تاریخ و زمان ثبت دادهها باید دقت کنید. شما میتوانید دادههای یک ماه گذشته را بررسی کنید یا کمی وسعت دیدتان را بیشتر کنید و سراغ ۳ ماه اخیر بروید.
این دیگر به شما و کمپینهای تبلیغاتی بستگی دارد که گزارش را به چه تاریخی مقید کنید.
قسمت جذاب ماجرا اینجاست که میتوانید گزینهٔ «Evaluate» را در دسترس کنید تا دادههای دو بازهٔ زمانی را با هم مقایسه کنید؛ مثلاً دادههای قبل و بعد از اجرای کمپین ایجاد و افزایش آگاهی.
توجه: ۳ دایمنشن هم در اختیار شماست تا از آنها برای توصیف دادهها و دادهها خود استفاده کنید:
- Date: تاریخ داده را نشان میدهد. مثلاً در تاریخ ۱۴ اردیبهشت، چند نفر از طریق تبلیغات بنری وارد وبسایت شده و فرم را پر کردهاند
- First go to date: تاریخ اولین بازدید را نشان میدهد
- First Session date: تاریخ اولین سشن را نشان میدهد
مثلاً طبق دادهها زیر، میتواند وضعیت تعداد دفعاتی را که کاربران روی دکمهٔ شروع چت کلیک کردهاند، در ۲ روز پشتسرهم مقایسه کنیم. این دایمنشن گزارش را بهشدت شلوغ میکند و توصیه میکنیم فقط در موارد خاص و برای پیگیری تاثیر یک تغییر بهخصوص، از آن استفاده کنید.
خب، حالا که مفاهیم پایه و نحوه خواندن گزارش را یاد گرفتید، وقت آن است برویم سراغ یکی از مهمترین کاربردهای گوگل آنالیتیکس، یعنی پیگیری کمپینهای تبلیغاتی.
آمادهاید؟ بیایید بخش دوم راهنمایی گوگل آنالیتیکس را شروع کنیم.
بخش دوم: چگونگی پیگیری کمپین در گوگل آنالیتیکس ۴
برای اینکه با داشبورد جدید آنالیتیکس ارتباط برقرار کنید، ابتدا ۳ المان اصلی را که در سطح مقدماتی نیاز دارید، در تصویر زیر ببینید:
برای پیگیری کمپینها، شما باید ابتدا به بخش «Reviews» بروید. در اینجا، گزینهٔ «Visitors acquisition» را در «Acquisition» بخش «Life Cycle» انتخاب کنید.
اول اجازه دهید یک توضیح دربارهٔ این موضوع دهیم که چه کاری باید انجام دهید تا دادهها کمپین در اینجا ظاهر شوند. برای اینکه بتوانیم فعالیتهای مختلف خود مثل کمپینهای ایمیلی، تبلیغات کلیکی و همچنین کمپینهای پرورش لید را زیرنظر بگیریم، باید به پارامترهای UTM تکیه کنیم.
مقالهٔ «UTM چیست و چه کمکی به ما میکند؟» را مطالعه کنید تا با نحوهٔ ساختن آن آشنا شوید.
در این گزارش، سورس (منبع) و مدیوم (رسانه) را بهعنوان دایمنشن در نظر بگیرید. پس از آن، میتوانید دایمنشن ثانویه مثل دستگاه کاربر یا دهها مورد دیگر را اضافه کنید.
وقتی پارامتر UTM بهدرستی به پیوند اضافه شده باشد، کار شما راحت میشود. میتوانید سایر پارامترهای UTM را هم بهعنوان دایمنشن دوم اضافه کنید تا بتوانید مثلاً عملکرد هر کمپین را جداگانه بررسی کنید.
برای مثال، بیایید یک گزارش را با هم بخوانیم:
در اینجا، ایونت موردنظر ما «اضافهکردن به سبد» و کانورژن (تبدیل) «خرید» در نظر گرفته شده و دادهها بر اساس آن مرتب شده است. بر اساس همین گزارش، متوجه میشویم کدام وبسایتها و رسانهها که پارامترهای UTM آنها را مشخص میکند، آوردهٔ بیشتری برای ما داشتهاند.
یکی دیگر از پارامترهای UTM، نام کمپین است. شما میتوانید نام کمپین خود را دقیق مشخص کنید و سپس دایمنشن اصلی را «Session Marketing campaign» انتخاب کنید. در تصویر زیر مشاهده میکنید که دایمنشن اصلی ما نام کمپین و دایمنشن ثانویه هم سورس و مدیوم است.
اگر به ردیف ۶ نگاه کنید، میبینید کمپین سایبرماندی ۲۰۲۲، از طریق خبرنامه (تاریخ آن مشخص است) ایمیلی به ۲۸۲۷ مورد اضافهشده به سبد خرید و ۴۱۰ مورد خرید منجر شده است. در نهایت، از این کمپین ۴۵۴۲۰ دلار درآمد حاصل شده است.
ردیف نهم را هم ببینید. در آنجا کمپینی آمده است که سورس و مدیوم آن تبلیغات در گوگل بوده است. این کمپین به ۲۴۰۱ مورد اضافهشده به سبد خرید و ۱۷۰ خرید قطعی منجر شده است.
در این مثال، ۲ ایونت مشخص را برای مرتبکردن گزارش انتخاب کردیم: خرید و اضافهشدن به سبد خرید.
در گوگل آنالیتیکس ۴ دایمنشنهای مرتبط با پارامترهای UTM عبارتاند از:
مثال | دایمنشن | پارامتر UTM |
وبسایت ما (Yektanet) | Session Supply | utm_source |
بنر تبلیغاتی (bnr) | Session Medium | utm_medium |
کمپین عید نوروز (nowruz) | session marketing campaign | utm_campaign |
کیورد تبلیغاتی یا نام پیج (reza) | session handbook time period | utm_term |
پیامک گروه اول (group1 یا ad1) | session handbook advert content material | utm_content |
یک سری ایونت از قبل در گوگل آنالیتیکس داریم که برخی بهعنوان ایونت تبدیل (ایونتی که اگر رخ دهد، یک تبدیل به نفع آن کمپین ثبت میشود) در نظر گرفته شدهاند.
ولی فرض کنید ما کمپینی برای «دوره طراحی وبسایت وردپرسی» با ۳ نوع تبلیغ همسان موضوعی در وبسایتهای پربازدید، همسان در اپلیکیشنها و تبلیغات در گوگل اجرا کنیم. تبدیل در اینجا برای ما این است که فرم لندینگ دوره کامل پر شود. این ایونت بهخصوص را چطور رهگیری کنیم؟
در بخش بعدی راهنمایی گوگل آنالیتیکس، این مسئله را با هم بررسی خواهیم کرد.
بخش سوم: ساخت و رهگیری (Observe) ایونتها + کانورژن
با آمدن گوگل آنالیتیکس ۴، Objective گوگل آنالیتیکس یونیورسال به خاطرهها پیوست و کانورژن جای آن را گرفت. منظور از کانورژن در GA4 تبدیل بازدیدکننده به اقدامکننده است. چرا ننوشتیم خریدار؟ ایونت تبدیل میتواند هرچیزی باشد، مثل موارد زیر:
- ثبتنام در وبسایت
- خرید کالا
- پرکردن فرم
- عضویت در خبرنامه
تبدیلها را میتوان در ۲ دستهٔ میکرو و ماکرو قرار داد. تبدیل میکرو به تعاملی گفته میشود که شما را یک قدم به تبدیل ماکرو نزدیکتر میکند.
مثلاً عضویت در خبرنامه وبسایت ما و دانلود ایبوک میکرو و خرید کالا، ماکرو به حساب میآیند.
این به شما بستگی دارد که چه ایونتی را بهعنوان ایونت تبدیل در نظر بگیرید و سپس در گزارش، نتیجه را رصد کنید. ابتدا اجازه دهید با خود مفهوم ایونت شروع کنیم و سپس به سراغ بحث تبدیل برویم.
انواع ایونت در GA4
گوگل آنالیتیکس ۴ بهعنوان ابزار تجزیهوتحلیل ایونتمحور معرفی شد که در آن همهچیز یک رویداد است؛ از مشاهدهٔ صفحه گرفته تا خرید. ایونت به شما اجازه میدهد یک تعامل یا رویداد خاص را در صفحههای وبسایت تجزیهوتحلیل کنید.
مثلاً وقتی کاربر کارهای زیر را انجام دهد، یک ایونت با نام مشخص برای آن ثبت میشود:
- بازکردن صفحه
- دانلود پرونده
- پرکردن فرم
- امتیاز به مقاله
- کلیککردن روی دکمه
- اسکرول
پس تعریف ایونت به زبان ساده میشود:
هرگونه تعامل کاربر با المانهای صفحه
۴ نوع رویداد در گوگل آنالیتیکس ۴ داریم:
۱. Mechanically collected
این رویدادها بهطور خودکار ضبط میشوند و از پیش تعریف شدهاند.
مثل First_visit و user_engagement که بهترتیب موارد زیر باعث میشود ۱ ایونت شمرده شود:
- کاربر برای اولین بار وبسایت شما را باز کند
- ۱۰ ثانیه پس از اینکه کاربر صفحهای از وبسایت را باز کند
۲. Enhanced measurement
وقتی که جریان داده (Stream Knowledge) را در زمان پیوند وبسایت به گوگل آنالیتیکس مشخص میکنید، میتوانید برخی رویدادها مثل دانلود پرونده و اسکرول را انتخاب کنید تا برای شما اندازهگیری شوند.
فایده این کار هم این است که دیگر نیاز نیست با توسعهدهندهها همکاری کنید یا به سراغ گوگل تگ منیجر بروید و گوگل آنالیتیکس برای شما همه را ثبت میکند.
اگر این کار را انجام ندادهاید، مسیر زیر را دنبال و آنها را در دسترس کنید:
Admin > Knowledge Streams > Choose the net knowledge stream
۳. Beneficial occasions
مثل ۲ نوع ایونت قبلی از پیش تعریف شده است؛ یعنی نام و پارامترهای آن را گوگل آنالیتیکس مشخص کرده است.
ولی یک تفاوت مهم دارد: خودتان باید آنها را پیادهسازی کنید تا GA4 برای شما آنها را بشمارد.
برای مثال، وقتی میخواهید ایونت Login را پیاده کنید، باید روش ورود را هم مشخص کنید: اکانت خود وبسایت، جیمیل یا یاهو؟ از طرفی، برای پیادهسازی آن به گوگل تگ منیجر یا دولوپر نیاز دارید تا بتوانید به گوگل آنالیتیکس اجازه دهید دادهها را ثبت کند.
۴. Customized occasions
ایونت سفارشی هم ایونتی است که خودتان تعریف و پیادهسازی میکنید. مثالی که قبل از شروع این بخش زدم، به خاطر دارید؟
برای این کار، ما یک ایونت با نام مشخص (مثلاً form_webdesign) نیاز داریم تا بتواند دادهها را به گزارش آنالیتیکس اضافه کند.
یا مثلاً برای بررسی عملکرد محل قرارگیری دکمهٔ کالتواکشن، میتوانیم ایونتی بهنام call_to_action تعریف کنیم.
در بخش بعدی راهنمایی گوگل آنالیتیکس، چگونگی ساخت ایونت را با هم بهصورت گامبهگام مرور میکنیم؛ ولی یک نکته را به خاطر بسپارید:
زیره به کرمان نبرید! ابتدا بین ۳ دسته ایونت بالا بگردید و مطمئن شوید ایونت از پیش تعریف نشده است و در دسترس نیست. سپس به سراغ ساخت ایونت و پیادهسازی آن بروید.
ساخت ایونت در GA4
روی چرخدنده (Admin) در پایین داشبورد کلیک کنید.
در اینجا، در ستون «Property»، وبسایت موردنظرتان را انتخاب کرده و روی «Occasions» کلیک کنید.
در این بخش، ایونتهای ساختهشده و همچنین پیشنهادی (Beneficial occasions) را مشاهده میکنید. میتوانید آنها را دستکاری کنید یا با انتخاب «Create occasion»، ساخت ایونت خود را شروع کنید.
مجدد روی «create» کلیک کنید تا گزینههای زیر برای شما ظاهر شوند:
حالا باید شرط خود را برای ایونت تعریف کنید. به زبان ساده، شما باید بگویید کاربر چه کاری انجام داد، یک رویداد در نظر بگیر.
مثلاً فرض کنید بخواهیم تعداد بازدیدهای صفحهٔ پنل وبسایت ما را ببینیم. گزینهها را بهترتیب به این شکل انتخاب میکنیم:
Parameter: page_location
Operator: equals
Worth: panel.yektanet.com
شرط ما این است که اگر «Page_location» برابر با «panel.yektanet.com» بود، یک ایونت بهنام «View_panel» برای ما بشمار.
و اما یکی از مهمترین تنظیماتی که باید برای بهدستآوردن گزارش درست انجام دهید: ایونت کانورژن!
پیکربندی ایونت تبدیل، مهمترین کار برای بررسی عملکرد کمپینها
اگر یادتان باشد، در بخش قبلی دربارهٔ تعداد تبدیلهای حاصل از کمپینهای ایمیلی و تبلیغات کلیکی با شما صحبت کردیم. این تبدیلها را بر چه اساسی حساب میکند؟ خواستهٔ شما 🙂 یعنی شما باید پیکربندی بخش تبدیل را انجام دهید تا بتوانید از آنها در گزارشها استفاده کنید.
برای این کار، باز هم روی چرخدنده بزنید و به بخش «Occasions» بروید.
اینجا کافی است هرکدام از ایونتهایی را که میخواهید، بهعنوان ایونت تبدیل در دسترس کنید. به سمت راست که بکشید، گزینهٔ موردنظر آبی میشود (تصور از اکانت دمو است و بهدلیل سطح دسترسی، نمیتوان پیکربندی را تغییر داد).
بیشک، هر ایونتی برای شما یک تبدیل به حساب نمیآید و برخی رویدادها را فقط برای بررسی عملکرد صفحه یا پیداکردن محل خوبی برای دکمه بررسی میکنیم.
پس اگر ایونت شما چیزی مثل همان ایونت فرم دوره طراحی وبسایت وردپرسی بود، حتماً آن را بهعنوان ایونت تبدیل در نظر بگیرید تا در گزارشها ظاهر شود.
نکته: ظاهرشدن ایونت جدید در این لیست ۲۴ ساعت طول میکشد. اگر عجله دارید و نمیخواهید صبر کنید، بهجای «Occasions»، گزینهٔ «Conversion» را انتخاب کنید. پس از آن، روی «New Occasion Conversion» کلیک و نام ایونتی که بهتازگی ساختهاید، وارد کنید.
و اما چطور کانورژنها و ایونتها را رصد کنیم؟ بیایید با هم ببینیم.
نحوه رهگیری ایونتها و کانورژنها در GA4
در بخش پیگیری کمپینها دیدیم که کانورژنها و ایونتها بهعنوان ۲ ستون در گزارشهای ترافیک و person ظاهر میشوند. آنجا کافی است ایونت موردنظرتان را انتخاب و سپس گزارش را بر اساس دایمنشنهایی مثل کمپین یا سورس / مدیوم بررسی کنید.
ولی یک راه دیگر هم بررسی اختصاصی ایونتها و کانورژنمیزبانی وب که در این گزارشها، نام ایونت بهعنوان دایمنشن در نظر گرفته میشود. برای بررسی ایونتهای رخداده، به بخش «Reviews» بروید و سپس در بخش «Engagement»، گزینهٔ «Occasions» را انتخاب کنید.
کانورژنها را هم میتوانید از همین مسیر، ولی با انتخاب گزینهٔ «Conversion» ببینید.
چه استفادهای از گزارش کانورژن کنیم؟ یکی از کارهای مهم، یافتن بهترین صفحهمیزبانی وب که بیشترین تبدیل را رقم زدهاند. میتوانید حتی به آنها در صفحههای پربازدید هم پیوند دهید؛ چون اثربخشی خود را ثابت کردهاند.
برای یافتن این صفحهها، کافی است روی تبدیل موردنظرتان کلیک کنید تا دادهها مرتبط با آن را ببینید. اگر کمی به این ۲ تصویر دقت کنید، تفاوت ایونتهای کانورژن را با معمولیها را میبینید.
مثلاً در بخش ایونتها، رویدادهایی مثل بازدید صفحه هم در نظر گرفته شده است؛ ولی در گزارش کانورژن، ایونتهایی که بهنوعی تبدیل به حساب میآیند، آمدهاند.
برای مشاهدهٔ ایونتها و کانورژنها، یک راه دیگر هم داریم که پس از معرفی بخش Discover، به شما میگوییم.
یک نکته هم اینجا اضافه کنیم و پروندهٔ این بخش از راهنمایی گوگل آنالیتیکس را ببندیم.
ایونت «Page_view» را در نظر بگیرید. بدیهی است که این ایونت با بازدید از هر صفحهٔ وبسایت در دسترس میشود؛ پس برای شمردن بازدید صفحههایی خاص از کمپین زیاد مناسب نیست.
تکلیف چیست؟ فرض کنید میخواهید صفحهٔ تشکر از عضویت در خبرنامه یا بازدیدهای پنل را بررسی کنید. اینجا هم باید یک ایونت خاص با نامی مشخص برای این بازدیدها بسازید.
نکته: شما میتوانید دایمنشنهای مختلفی مثل دایمنشن سورس، کمپین و حتی محتوای تبلیغاتی را هم به گزارش اضافه کنید تا وضعیت تبدیلها را بهتر بسنجید. البته شما در گزارشهای دیگر که بررسی کردیم هم میتوانید کل گزارش را بر اساس یکی از ایونتهای تبدیل فیلتر کنید.
خب، بیایید در بخش چهارم راهنمایی گوگل آنالیتیکس، برویم سراغ سایر گزارشهای گوگل آنالیتیکس که به دردتان میخورد.
بخش چهارم: ۵ گزارش GA4 که برای سنجش تبلیغات مهم است
۳ گزارش مهم زیر را تا اینجای مقاله با هم دیدیم:
- Visitors acquisition
- Occasions
- Conversions
اما همچنان با گوگل آنالیتیکس کار داریم! اگر موافق باشید، ۵ گزارش دیگر و کاربرد آنها را با یکدیگر بررسی کنیم.
گزارش Person acquisition
شاید بگویید این گزارش همان گزارش Visitors acquisition است؛ ولی اشتباه نکنید. در این گزارش، شما دادهها مربوط به کاربران جدید را بررسی میکنید که از کجا آمدهاند و چه کارهایی کردهاند.
در گزارش Visitors acquisition، ممکن است کاربر، کسی باشد که دوباره به وبسایت شما برگشته است و نه کسی که جدید است.
برای دسترسی به این گزارش، مسیر زیر را دنبال کنید:
Reviews > Life Cycle > Acquisition > Person acquisition
حالا میتوانید دایمنشن اولیه و ثانویه را مشخص کنید و دادهها را بر اساس آن چیزی که نیاز دارید، تحلیل کنید. از مهمترین دایمنشنها برای بررسی عملکرد تبلیغات، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
دادهها بر اساس نام کمپینها مرتب میشوند | Session person marketing campaign |
دادهها بر اساس سورس و مدیوم مرتب میشوند که خودتان با پارامترهای UTM مشخص میکنید. در غیر این صورت، با برچسب Unassigned مشخص میشوند | Session person supply / medium |
متریکهای موردنیاز برای تحلیل تبلیغات هم میتوانند موارد زیر باشند:
تعداد کاربران (متمایز) که از وبوبسایت دیدن کردهاند | Lively customers |
تعداد تبدیلها رخداده توسط کاربران | Conversions |
سشنی که بیشتر از ۱۰ ثانیه بوده، دارای ۱ یا ایونتهای تبدیل بیشتر بوده است یا ۲ یا صفحههای بیشتری دیده شده است | Engaged periods |
تعداد دفعاتی که ایونت توسط کاربر در دسترس شده است | Occasion depend |
تعداد سشنهایی که کاربر شروع کرده است | Periods |
نکته: بهصورت پیشفرض ایونت و کانورژن روی All Occasions است که دادهها تمام ایونتهای تبدیل رخداده را نشان میدهند. میتوانید ایونت مشخصی را انتخاب تا دادهها موردنیازتان را تحلیل کنید.
یک نمونه خواندن گزارش گوگل آنالیتیکس را هم با یکدیگر بررسی کنیم؟
مثلاً در تصویر زیر، دادهها کاربران موبایل و دسکتاپ حاصل از «تبلیغات در گوگل» را با یکدیگر مقایسه کردیم.
نرخ تعامل هر ۲ گروه تقریباً به هم نزدیک بوده است؛ ولی مدتزمان متوسط تعامل کاربران دسکتاپ بیشتر بوده است. از طرفی، کاربران دسکتاپ در ۲۸ روز گذشته ۶ بار بیشتر از کاربران موبایل خرید کردهاند.
گزارش Touchdown Web page
اجازه دهید ابتدا تفاوت تعریف لندینگ پیج در گوگل آنالیتیکس را به شما بگوییم. در اینجا منظور از لندینگ پیج، اولین صفحهای است که کاربر هنگام بازدید از وبوبسایت شما باز میکند.
مثلاً اگر شخصی روی تبلیغات همسان شما در وبسایت ورزش ۳ کلیک کند و وارد صفحهٔ خرید کفش شود، لندینگ پیج همین صفحهٔ کفش است.
گزارش Touchdown Web page گوگل آنالیتیکس هم دادهها صفحههایی را به شما میدهد که بازدیدکنندهها برای اولین بار آنجا را باز کردهاند. برای خواندن این گزارش، مسیر زیر را طی کنید:
Reviews > Life Cycle > Engagement > Touchdown Web page
دایمنشن این گزارش بهطور پیشفرض Touchdown Web page است؛ یعنی آدرس اولین صفحهای را نشان میدهد که کاربر دیده است.
مثلاً اگر کاربران «https://www.yektanet.com/native-advertising/» را باز کنند، دایمنشن میشود: pay-per-click-advertising/
متریکهای مهم در این گزارش هم عبارتاند از:
مدتزمان متوسط هر تعامل بهازای هر سشن | Common engagement time per session |
تعداد تبدیلها | Conversions |
تعداد سشنها | Periods |
یک نمونه گزارش را هم در تصویر زیر ببنید:
این گزارش برای تحلیل عملکرد صفحههای وبسایت – بهخصوص لندینگهای تبلیغات – بسیار کاربردی است. ۲ دایمنشن هم برای بررسی نمایشدهنده و تبلیغ (محتوای آن) در این گزارش در اختیارتان است:
در گزارش «Touchdown Web page» به این دایمنشن دسترسی دارید که ببینید کدام محتوا برای شما بیشترین آورده را داشته است | session handbook advert content material |
در گزارش «Touchdown Web page» به این دایمنشن دسترسی دارید که ببینید کدام کیورد یا پیج برای شما بیشترین آورده را داشته است | session handbook time period |
مثلاً فرض کنید پیوند دانلود رایگان ایبوک تولید محتوا را از طریق ۲ اینفلوئنسر تبلیغ کردیم که utm_term یکی از آنها reza و دیگری siavash است. حالا میتوانیم ببینیم که کدام پیامک آوردهٔ بیشتری برای ما داشته است.
گزارش Retention
این گزارش دقیقاً به چه دردی میخورد؟
به شما میگوید کاربران چند وقت یک بار به شما سر میزنند، ارزش طول عمر آنها را حساب میکند و در نهایت، برای سنجش میزان وفاداری و عملکرد شما در حفظ کاربران مفید است.
برای دسترسی به این گزارش، مسیر زیر را دنبال کنید:
Reviews > Life Cycle > Retention
برویم سراغ بخشهای مهم گزارش:
- New customers: تعداد کاربرانی که برای اولین بار به وبسایت شما سر زدهاند
- Returning person: کاربرانی که قبلاً به وبسایت شما مراجعه کرده و حالا دوباره برگشتهاند
اما بخش جذاب آن، Person retention by cohort است. در این بخش، شما میتوانید ببینید چند درصد افراد ۱ و ۷ روز پس از جذب به وبسایت برگشتهاند. این گزارش به شما نشان میدهد در حفظ کاربران چقدر موفق عمل کردهاید.
Person engagement by cohort هم به شما دربارهٔ تعامل کاربران پس از بازگشت (۱ و ۷ روز پس از جذب) میگوید.
این گزارش ۲ بخش مهم دیگر هم دارد:
- Person engagement: مدتزمان متوسط تعامل کاربران حفظشده از زمان اولین باری که وبسایت را باز کردهاند
- Person retention: درصد افرادی که طی ۴۲ روز پس از اولین بازدید به وبسایت برمیگردند
یک نمونه گزارش را برای ۲۸ روز گذشته ببینید:
گزارش Demographic
هرقدر دادهها بیشتری از مخاطبان داشته باشید، میتوانید فعالیتهای تبلیغات و کمپینهای خود را بهبود ببخشید. در GA4، دادهها زیر دربارهٔ بازدیدکنندههای وبسایت در اختیار شما گذاشته میشود:
- سن
- محل زندگی
- علاقه
- کشور
- زبان
- جنسیت
برای خواندن این گزارش، مسیر زیر را طی کنید:
Reviews > Person > Demographic
دایمنشنهای این گزارش همان مواردی است که در بالا آوردم و میتوانید با کمک متریکهای زیر، دادهها را تفسیر کنید:
Engaged periods | Conversions | Common engagement time |
Customers | Occasion depend | Engaged periods per person |
تمام این متریکها را پیش از این تعریف کردهایم؛ در نتیجه فقط میماند بررسی یک نمونه گزارش دموگرافیک در گوگل آنالیتیکس:
دایمنشنها و متریکهای این گزارش با سایر گزارشهای گوگل آنالیتیکس متفاوت است که مهمترین آنها عبارتاند از:
این موارد را در تصویر زیر مشاهده کنید. دایمنشن Metropolis را بهعنوان دایمنشن ثانویه در نظر گرفتم تا وضعیت معامله هر کالا را در شهرهای مختلف مشاهده کنم.
و اما رسیدیم به بخش پنجم راهنمایی گوگل آنالیتیکس! یکی از بخشهای جذاب GA4 که به ما اجازه میدهد گزارشهای متنوع برای خودمان بسازیم تا بتوانیم عملکردمان را زیر نظر بگیریم.
بخش پنجم: معرفی بخش Discover در گوگل آنالیتیکس ۴
Discover گوگل آنالیتیکس ۴ را باید مهمترین ویژگی و فایده آن دانست که کار ما را حسابی راه میاندازد. در این بخش میتوانید انواع گزارش را برای بررسی عملکرد خود بسازید.
مثلاً میتوانید گزارشی برای یک ایونت خاص بسازید تا دادهها آن را مدام زیر نظر داشته باشید و هر بار ساعتها وقت خود را صرف جستوجو در گزارشهای آماده نکنید.
حتی میتوانید مسیری مشخص برای رخدادن یک ایونت مثل ثبتنام در وبسایت تعریف کنید تا رفتار کاربر را در هر مرحله زیر نظر بگیرید.
از طرفی، این فرصت وجود دارد که دادهها خود را بخشبندی کنید؛ مثلاً دادهها افراد ساکن تهران و کرج که ۲۵ تا ۳۵ سال سن دارند و کفش مردانه خریدهاند (این یک نمونه بود).
برای ورود به این بخش، در صفحهٔ اصلی روی «Discover» کلیک کنید تا با چنین چیزی روبهرو شوید:
همان طور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، چند تمپلیت مختلف برای شما از قبل آماده شده است. مهمترین آنها عبارتاند از:
Free kind
به شما اجازه میدهد با مصورسازی دادههای موردنظرتان، آنها را بهخوبی تفسیر کنید. ۲ ویژگی اصلی این فرم عبارت است از :
- بررسی همزمان چند (بیش از ۲ مورد) دایمنشن و متریک مشخص در کنار هم و مقایسهٔ آنها با یکدیگر
- ایجاد سگمنت و فیلتر برای بررسیهای خاص
چارتهای این فرم میتوانند بهشکل جدول، نمودار خطی، نمودار ستونی و حتی نقشهٔ جغرافیایی باشند.
برای نمونه، بیایید یک Phase خاص در GA4 بسازیم تا دادههای مرتبط با افرادی که چیزی نخریدهاند، با یکدیگر بررسی کنیم. برای شروع، روی «Free kind» کلیک کنید تا صفحهٔ زیر برای شما باز شود:
بیایید کمی دربارهٔ گزارشی که در تصویر میبینید، با هم صحبت کنیم. Phase یا همان بخشی که ما جدا کردهایم، ویژگیهای زیر را دارد:
- در آمریکا زندگی میکنند
- چیزی نخریدهاند
- ترافیک حاصل از دایرکت (مستقیم)، تبلیغات، موبایل، دسکتاپ و تبلت است
پس از آن، دایمنشن Metropolis را بهعنوان دایمنشن اصلی تعریف کردهایم تا در ستون اول قرار بگیرد.
اگر به بالای گزارش دقت کنید، ۲ دایمنشن دیگر یعنی System class و Gender را هم میبینید. این ۲ دایمنشن به ما کمک میکند دادهها هر دستگاه و هر جنسیت را جداگانه بررسی کنیم.
۲ متریک هم برای ما مهم بود که آنها را به گزارش اضافه کردیم: تعداد محصولاتی که به سبد اضافه شده است و تعداد یوزرها.
همان طور که میبینید، اینجا دیگر محدودیت استفاده از ۲ دایمنشن برداشته شده است. به این ترتیب، میتوانید به بینش عمیقتری دست پیدا کنیم.
نکته: بهترین راه برای بررسی عملکرد هر تبلیغ بر اساس پارامترهای UTM، ساخت Free kind و اضافهکردن دایمنشنها بر اساس جدولی است که در بخشهای بالاتر گذاشتیم.
این فرمها سومین راه برای بررسی ایونتها و کانورژن به حساب میآیند که در بخشهای قبلی گفتیم.
Funnel exploration
این فرم به شما کمک میکند هر مرحله را که کاربر کامل میکند، به تصویر بکشید. با چنین گزارشی خیلی سریع میفهمید چه کاربرانی مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشتهاند و چه کاربرانی ادامه ندادهاند. برای نمونه، به تصویر زیر نگاه کنید:
این گزارش برای بررسی رفتار خرید کاربران ساخته شده است که مراحل قیف به این شکل تعریف شدهاند:
- دیدن کالا
- اضافهکردن به سبد خرید
- خرید
همان طور که در تصویر بالا میبنید، ۵۳ هزار نفر کالا را در مدتزمان مشخصشده دیدهاند؛ ولی در همین مرحله، ۹۹ درصد کاربران را از دست دادهایم.
ولی ۲ مرحلهٔ بعدی قیف وضعیت بهتری دارد و حدود ۴۹ درصد افراد کالا را پس از اضافهکردن به سبد خرید، خریدهاند.
پایین گزارش هم دادهها را بر اساس دستگاه کاربر تفکیک کردهایم تا وضعیت کاربران مختلف را بررسی کنیم.
حالا بر اساس این گزارش، ما باید روی چه چیز قیف خود کار کنیم؟ (روی آیکون روبهرو کلیک کنید و تحلیل خودتان را به ما بگویید)
تفاوت اصلی این گزارش با Free kind در نحوهٔ بررسی دادهها است. ما در اینجا، رفتار کاربران را پس از تعریف قیف (فانل) زیر نظر میگیریم؛ ولی فرم رایگان برای بررسی دادهها مثل گزارشهای آماده است.
به عبارتی، متریکها و دایمنشنها را در فرم رایگان تعریف میکنیم تا دادهها خاصی را یکجا برای یک سگمنت مشخص بررسی کنیم؛ مثلاً در بخش قبلی، دادهها افرادی را که چیزی نخریدهاند، با هم رصد کردیم.
ولی این گزارش برای بررسی فانل موردنظر و عملکرد هر مرحله مناسب نیست و به گزارش قیف نیاز داریم.
Path exploration
با کمک این گزارش، مسیر کاربر را در وبسایت خود پس از ورود زیر نظر میگیرید. بهراحتی میتوانید ببینید کدام ایونت اول رخ داده است و پس از آن، کاربر چه اقدامی در وبسایت کرده است.
بیایید یک نمونه را با هم ببینیم:
همان طور که مشاهده میکنید، تمام ایونتها پس از آغاز سشن پشتسرهم نمایش داده شده است. شما میتوانید این دادهها را بر اساس مثلاً دستگاه کاربر (اینجا موبایل را انتخاب کردیم) مشاهده کنید.
اشارهٔ کوچکی به ایجاد Phase کردیم؛ بیایید چگونگی ساخت phase را گامبهگام در بخش آخر راهنمایی گوگل آنالیتیکس بررسی کنیم.
بخش ششم راهنمایی گوگل آنالیتیکس: نحوه ایجاد Phase در GA4
برای اینکه درک بهتری از دادهها خود داشته باشید، بهتر است آنها را بر اساس پارامترهای مختلف مثل سن یا محل زندگی کاربر بخشبندی کنید. با این کار، بهجای اینکه دادهها «تمام کاربران» را بررسی کنید، میتوانید دادهها و رفتار هر گروه را جداگانه تجزیهوتحلیل و با دیگر گروهها مقایسه کنید.
البته بخشبندی دادهها فقط در ویژگیهای کاربر خلاصه نمیشود. مثلاً شاید بخواهید گروهی از افراد را که از شما خرید نکردهاند، جدا کنید.
برای ایجاد بخش (Phase) در گوگل آنالیتیکس ۴، باید ابتدا به بخش «Discover» در داشبورد خود بروید. پس از آن، روی «Free Type» کلیک کنید.
در بخش «Segments»، روی گزینهٔ «+» کلیک کنید تا گزینههای زیر در اختیار شما گذاشته شود:
شما میتوانید ۳ نوع سگمنت ایجاد کنید:
- کاربر (دادهها کاربرانی مشخص، مثل مردهای ۲۵ تا ۳۴ ساله که کالا را نخریدهاند)
- سشن (دادهها سشنهای مشخص، مثل تمام سشنهای حاصل از کمپین تبلیغات بنری)
- ایونت (دادهها ایونتها، مثل تمام ایونتهای رخداده در یک صفحهٔ خاص)
از آنجایی که میخواهم دادهها کاربرانی خاص را جدا کنم، روی «Person phase» کلیک میکنم تا صفحهٔ زیر باز شود:
در اینجا، یک نام مشخص برای این سگمنت انتخاب و پس از آن، شرط خودمان را بهشکل زیر تعریف میکنیم: افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله که به خانه و موضوعهای مربوط به آن مثل باغبانی، دکور و… علاقه دارند.
همان طور که میبینید، در سمت راست تصویر به ما میگوید که ۶۶ کاربر فقط در این سگمنت قرار میگیرند. حالا کافی است روی گزینهٔ «Save And Apply» کلیک کنم تا این بخش ساخته و به گزارشمان اضافه شود.
یک نمونهٔ دیگر؟ شاید بخواهیم تمام بازدیدکنندههای لندینگ پیج خاص یا حتی مثلاً بازدیدکنندههای بلاگ و پستهای آن را در یک گروه بگذاریم تا رفتار آنها را بررسی کنیم.
مثلاً ما بازدیدکنندههای بلاگ را جدا کردیم تا ببینیم چند درصد آنها از طریق پستهای بلاگ ثبتنام و چند درصد آنها اکانت وبسایت ما را شارژ میکنند.
نکته: اگر میخواهید مخاطبی با این ویژگیها بسازید که دادهها آن را در گزارشهای دیگر هم بررسی کنید، تیک گزینهٔ «Construct an viewers» را قبل از ذخیرهکردن در دسترس کنید.
فقط قبل از اینکه راهنمایی گوگل آنالیتیکس برای مبتدیان را تمام کنیم، بد نیست بگوییم تعداد افرادی که در یک سگمنت قرار میگیرند، باید بهاندازهٔ کافی باشند که بتوان به نتیجهٔ تحلیل برای اقدامات بعدی تکیه کرد.
با گوگل آنالیتیکس، رفتار کاربر و عملکردتان را زیر ذرهبین بگیرید
کار ما با راهنمایی گوگل آنالیتیکس در سطح مقدماتی تمام شد. سعی کردیم تمام موارد ابتدایی و مفاهیم پایه را برای شروع کار با این ابزار قدرتمند با شما در میان بگذاریم.
فکر کنیم حالا شما هم به کاربردهای گوگل آنالیتیکس در زمینههای مختلف مثل سنجش فعالیتهای سئو وبسایت، تبلیغات محتوایی، کمپینهای تبلیغاتی، تبلیغات مبتنی بر شبکههای اجتماعی و… فکر میکنید.
بله، این ابزار قدرتمند همه کاری برای شما میکند! به همین خاطر است که به عصای دست دیجیتال مارکترها تبدیل شده است.
یکی از مهمترین بخشهای هر کمپین تبلیغاتی، بهینهسازی آن است که بدون داشتن دادهها کافی فرصتپذیر نیست. در مقالهٔ «تحلیل و بهینه سازی کمپین تبلیغاتی در وبسایت ما»، به تمام مواردی که باید در بهینهکردن کمپین رعایت کنید، اشاره کردیم. پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم حتماً بخوانید.
در آخر جا دارد به این نکته اشاره کنم که تمام مطالب بر اساس تجربهٔ ما در وبسایت ما در زمینهٔ کار با آنالیتیکس ۴ نوشته شده است و سعی کردیم بهصورت عملی کار با GA4 را به شما نشان دهیم.
اگر چیزی در راهنمایی استفاده از گوگل آنالیتیکس گفته نشده است، حتماً در بخش نظرات بنویسید تا با هم گفتوگو کنیم 🙂