اگر داروخانهای چسبیده به درمانگاه و بیمارستان نیستید که اولین انتخاب بیماران باشید، سرپاماندن داروخانه بدون تبلیغات باگ خواهد بود. با تبلیغات داروخانه مردم را از وجود خود آگاه میکنید، به آنها میگویید چرا باید شما را انتخاب کنند و خلاصه خریدار جذب میکنید.
اینکه چطور تبلیغ کنید و چه نکاتی را در نظر بگیرید، موضوع این مقاله است. در این مقاله، در کنار نکات مهم و روشهای تبلیغات مخصوص داروخانه، چند متن تبلیغاتی هم مثال میزنیم؛ پس تا آخر با ما همراه باشید!
۴ نکته قبل از شروع تبلیغات داروخانه
واقعیت این است که تبلیغ با انتخاب نوع آن شروع نمیشود. اول باید استراتژی خود را داشته باشید تا با برنامه و منظم پیش بروید؛ طوری که فقط خریدار جذب نکنید؛ بلکه آنها را نگه دارید (منبع: Digitalpharmacist).
برای تدوین استراتژی تبلیغات تکلیف ۴ چیز باید روشن شود:
۱. تغییر استراتژی تبلیغات، حرکت بهسمت مارکت دیجیتال
مردم سالمیزبانی وب که جدا از زندگی در دنیای واقعی، یک زندگی هم در دنیای دیجیتال دارند؛ یعنی همان طور که میتوانید تبلیغ را داخل خانهٔ خریدار بیندازید، با زحمت خیلی کمتر میتوانید با کمک انواع تبلیغات دیجیتال، تبلیغ خود را به چشم و گوش خریدار در خانهٔ او (یا هر جای دیگری که هست) برسانید.
کانالهای دیجیتال گوناگونی زیادی دارند؛ از وبسایت و پیامک گرفته تا شبکههای اجتماعی و موتور جستوجو. بهعلاوه، هدفگیری دقیقتر و بازدهی بیشتری نسبت به روشهای سنتی دارند؛ در کل، بهینهتر هم هستند.
با روشهای دیجیتال میتوانید رابطهٔ محکمتری با خریدار برقرار کنید و ابزارهای بیشتری برای برگرداندن خریدار به داروخانهتان دارید؛ مثل ارسال پیامک در زمان تخفیفها یا روز تولد خریدار.
البته ما نمیگوییم تبلیغات داروخانه خود را بهکلی دیجیتال کنید؛ ولی بخش بزرگتر سبد تبلیغات خود را به دیجیتالها اختصاص دهید. اگر به سمت دیجیتال حرکت کردید، چند نکتهٔ زیر را به یاد داشته باشید:
- به سؤالها و ابهام را به شکلهای مختلف مثل پرسشوپاسخ در استوری اینستاگرام، پشتیبانی و بخش سؤالات متداول وبسایت پاسخ دهید تا رابطهٔ صمیمیتری برقرار کنید؛ نمیخواهیم خریدار احساس کند با وبسایت یا صفحهٔ اینستاگرامی رهاشده و بدون مسئول روبهرو است
- برای اینکه یک قدم پیشتر بروید، تصاویری از محصولات، کارکنان و فروشگاه خود به اشتراک بگذارید
- بهطور مداوم محتوا تولید کنید تا مخاطبان را درگیر کنید
- ارزش پیشنهادی کسبوکار خود و پیشنهادهای ویژه را تبلیغ کنید
- کاری کنید خریدار بهراحتی در دنیای آنلاین شما را پیدا کند؛ مثلاً نامهای کاربری یکسان و آسان برای شبکههای اجتماعی مختلف انتخاب کنید
۲. مشخص کنید چرا منحصربهفردید!
اینکه شما تنها داروخانهٔ شهر نیستید، بدیهی است. مردم ممکن است به هر داروخانهٔ دیگری غیر از شما مراجعه کنند. برای اینکه شما را انتخاب کنند، اول باید خودتان به این سؤال پاسخ دهید: چرا باید ما را انتخاب کنند و به دیگران ترجیح دهند؟
چیزی که شما را از رقبا متمایز و منحصربهفرد میکند، همان دلیلی است که خریدار باید شما را انتخاب کند و ما به آن فایده رقابتی میگوییم. چگونه فایده رقابتی ایجاد کنیم؟
- اول رقبا را پیدا کنید؛ مثلاً تمام داروخانههای اطراف یا تمام داروخانههای آنلاین شهر
- بعد رقبا را بررسی کنید و قوت و ضعف، استراتژی و فایده رقابتی آنها را شناسایی کنید (به مقالهٔ «ماتریس سوات چیست» سر بزنید)
- در آخر ببینید با توجه به ظرفیتهای خودتان، نیازهای مشتریان و بررسی رقبا، فایده رقابتی شما چه چیزهایی میتواند باشد
برای مثال، فایده رقابتی یک داروخانه میتواند مکان آن باشد. اگر مکانی در خیابانی که داروخانهٔ دیگری ندارد، خیابانی شلوغ یا در نزدیکی بیمارستانها، مطبها و درمانگاهها یا یک مکان بزرگ و راحت انتخاب کنید، این فایده رقابتی شما میشود.
فایدههای رقابتی دیگر برای داروخانه قیمت پایینتر، راحتی بیشتر در خرید، پارکینگ اختصاصی و عرضهٔ داروها و محصولات ویژه مثل داروهای خاص است.
۳. تعیین بودجه برای تبلیغات
برای بودجه بندی تبلیغات مشخص کنید:
- حداکثر بودجهای که برای تبلیغات میتوانید بگذارید، چقدر است
- روشهای مختلف تبلیغاتی چقدر مخارج روی دست شما میگذارند
حالا بودجهٔ کلی خود را روی روشهای مختلف خرد کنید. لازم نیست از همهٔ روشها برای تبلیغات داروخانه خود استفاده کنید؛ بلکه فقط مؤثرها را جدا کنید.
این اعداد و ارقام را برای یک بازه زمانی مشخص تعیین کنید؛ مثلاً ماهانه، سهماهه یا یکساله.
بعضی روشهای تبلیغاتی مخارجٔ کمتری با اثرگذاری خوب دارند؛ مثل پیامک. در مقابل، برای بعضی روشها مثل همکاری با اینفلوئنسرهای محلی باید خیلی بیشتر مخارج کنید؛ ولی به اثرگذاری فوقالعادهٔ آن میارزد.
نکته طبق تجربه: برای اینکه بتوانید بر اساس بودجه، کانال خوبی را برای تبلیغ داروخانه انتخاب کنید، اول مخارج جذب خریدار را برای هر کانال پیشبینی کنید؛ پس از آن ببینید آیا بر اساس آن میارزد از آن کانال استفاده کنید یا نه!
۴. مشخصکردن مارکت متناسب
وقتی بدانید چه چیزی شما را منحصربهفرد میکند، خودبهخود مخاطب آن هم مشخص میشود.
مثلاً اگر بهطور تخصصی روی مکملهای بدنسازی کار میکنید، قشر بدنساز مخاطب هدف شما هستند؛ اگر محصولات آرایشی خوب و درجهیکی با گوناگونی بالا دارید، خانمهای علاقهمند به آرایش را باید جذب کنید.
بسته به محصولات و ویژگیهای منحصربهفرد شما مارکت هدف داروخانهتان گوناگونی و گسترش مییابد؛ ولی هر بخشی از آن، به شکل و روش خاصی برای تبلیغات نیاز دارد و باید برای هرکدام پیشنهادی جذاب داشته باشید.
برای مثال، اگر داروهای دیابت را میخواهید بفروشید، تست قند خون رایگان داخل داروخانه مشتریان آن را جذب میکند. مشاورهٔ رایگان هم کار معامله بسیاری از محصولات غیر دارویی مثل محصولات بهداشت دهان و دندان و کرمهای مراقبتی را راه میاندازد.
افراد زیادی هم از تحویل در محل استقبال خواهند کرد. میتوانید با اضافهکردن این فرصت مشتریان بیشتری جذب کنید.
حالا برویم سراغ روشهایی که برای شما مناسب است! در ادامهٔ مقاله، ۶ روش تبلیغات داروخانه بدون نیاز به وبسایت و ۳ روش برای داروخانههای آنلاین را بررسی میکنیم.
۶ روش تبلیغات داروخانه (بدون وبسایت)
داروخانه با سلامتی مردم سروکار دارد و قبل از هر تبلیغی باید مکانی معتبر، راحت و بدون استرس برای بیماران و مشتریان باشد. بعد از آن، روشهای زیر در دستیابی هرچه بیشتر به خریدار به شما کمک میکند.
۱. تبلیغات پیامکی، بهترین فرصت برای شروع است
تصورات منفی خود راجع به پیامکهای تبلیغاتی را کنار بگذارید. پیامکهای تبلیغاتی هم دیده میشوند و هم اگر استراتژی درستی داشته باشید، اثرگذاری و بازدهی خوبی دارند.
۲ راه پیش روی شماست:
- استفاده از بانک شمارهٔ مرتبط با خودتان در پنلهای پیامکی معتبر مثل وبسایت ما
- گرفتن شماره از خریدار به روشهای مختلف در هر مراجعه و برخورد با داروخانه (در وبسایت، در داروخانه با کمک نرمافزار حسابداری یا دستگاههای مخصوص این کار، در شبکههای اجتماعی و…)
نکته: در صورت گرفتن شماره، حتماً به افراد بگویید که چرا این شماره را میگیرید و شفاف باشید.
در مرحلهای که هنوز خریدار یا شمارههای زیادی ندارید هم، تبلیغات پیامکی یک راه پیش پایتان میگذارد: تبلیغ انبوه منطقهای.
پس از ثبتنام در پنل سایت ما و افزایش موجودی اکانت خود، میتوانید با انتخاب کمپین تبلیغات پیامکی موقعیت مکانی مخاطبان یک منطقه یا شهر خاص را هدف بگیرید. در استان تهران، فرصت انتخاب مناطق شهر تهران و در استانهای دیگر، فرصت انتخاب شهرهای مختلف استان وجود دارد.
حالا اگر محصولی داشتید که مخاطب آن خانمها یا آقایان بهتنهایی بودند، میتوانید پس از موقعیت مکانی، جنسیت مخاطبان را هم انتخاب کنید. حتی این فرصت وجود دارد که به ویژگیهای قبلی، صنف و حوزهٔ کاری را هم اضافه کنید و برای مثال، فقط به پزشکان ساکن مناطق ۱ و ۲ تهران پیامک بفرستید.
این نوع تبلیغ پیامکی بیشتر از همه مناسب وقتی است که هنوز در منطقه جا نیفتادهاید و افراد زیادی با شما آشنا نیستند. با تبلیغ منطقهای پای افراد را به داروخانهٔ خود باز میکنید و بعد با گرفتن شمارهٔ آنها ارتباط را ادامه میدهید.
میتوانید در شرایط مختلف مثل موارد زیر با پیامک به سراغ مخاطبان خود بروید:
- افتتاحیه
- تغییر آدرس
- پیشنهادهای ویژه مثل تخفیف
- محصولات جدید
- امکانات جدید داروخانه
فقط یادتان باشد پیامکهای زیاد و فکرنشده بهجای جذب خریدار، او را میپراند! مسئلهٔ بعدی این است که اگر در پیامک قول تخفیف ویژهای را دادهاید، آمادگی راهانداختن مشتریان جذبشده را داشته باشید.
۲. گوگل مپ را به محلی برای تبلیغات تبدیل کنید
کافی است یک لوکیشن در گوگل مپ ثبت کنید تا چند فایده از آن ببینید:
اول اینکه روی نقشه پیدا میشوید. وقتی کسی میخواهد به داروخانهٔ شما بیاید، میتواند از روی نقشه خیلی راحت مسیر را پیدا کند. دوم اینکه در نتایج جستوجوی کسانی که دنبال داروخانهای نزدیک به خود میگردند، دیده میشوید.
برای مثال، وقتی کسی در گوگل عبارت «داروخانههای نزدیک» را جستوجو میکند، گوگل در نتایج لیستی از داروخانههای نزدیک به کاربر را بر اساس لوکیشن او و امتیاز داروخانهها مرتب میکند و نمایش میدهد.
همچنین وقتی کسی دنبال داروخانههای منطقهٔ خاصی میگردد؛ مثلاً عبارت «داروخانههای زعفرانیه» را جستوجو میکند هم فهرستی از داروخانههای آن منطقه را میبیند.
در گوگل مپ (و هر دایرکتوری آنلاین دیگری) حتماً دادهها زیر را برای داروخانهٔ خود به یک شکل ثبت کنید:
- نام و لوگوی داروخانه
- آدرس و دادهها تماس
- ساعات کاری
- آدرس وبسایت
- نوع محصولات و سرویسها
- تصویر فروشگاه از روبهرو و داخل آن
یادتان باشد همیشه این دادهها را بهروز کنید؛ مثلاً مهم است که شماره و ساعت کاری همیشه درست باشد.
نکتهٔ بعدی که به شما کمک میکند نظرات و امتیازهای کاربران است. مشتریان خود را تشویق کنید به لوکیشن شما در گوگل مپ بروند و نظر و امتیاز خود را حتماً ثبت کنند. هرچه امتیاز بیشتر باشد، در نتایج جستوجو بالاتر دیده میشوید و افراد بیشتری هم طبق اصول روانشناسی معامله به شما باورمندی میکنند.
برای شروع، مقالهٔ «راهنمایی ثبت لوکیشن در گوگل مپ با گوشی و کامپیوتر» را مطالعه کنید.
۳. از شبکههای اجتماعی برای تبلیغات استفاده کنید
تبلیغات داروخانه در شبکههای اجتماعی یکی از مؤثرترین روشمیزبانی وب. در شبکههای اجتماعی میتوانید مستقیماً با مخاطب خود ارتباط برقرار، باورمندی او را جلب و در نهایت، او را به خریدار تبدیل کنید.
قدم اول این است که خودتان در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام حضور داشته باشید. یک پیج بسازید و دادهها داروخانه را وارد کنید؛ مثل نام، آدرس، لوکیشن و ساعات کاری.
در تصویر زیر، پیج یک داروخانه در اینستاگرام را میبینید که در بایوی پیج حوزههای تخصصی کاری داروخانه ذکر شده است.
حالا اگر بخواهید از ظرفیتها بیشتر استفاده کنید، باید تولید محتوا در اینستاگرام را شروع کنید. مخاطبان هدف خود را قبل از شروع تبلیغات شناختید، در این مرحله، برای این مخاطبان محتوایی متناسب تولید میکنید.
مثلاً اگر محصولات تخصصی مراقبتی پوست و مو را میفروشید، برای افرادی که دنبال حل مشکلات ریزش مو، جوش و چین و چروک هستند، محتوا میسازید.
محتوای شما باید در قالبی جذاب و سرگرمکننده، ولی مفید و آموزنده باشد. برای مثال، میتوانید راههای درمان ریزش موی ارثی را توضیح دهید و در میان راهها یکی از محصولات خود را هم معرفی کنید.
یادتان باشد که قرار است محصولات مرتبط با سلامت یا زیبایی را تبلیغ کنید؛ ۲ مسئلهای که افراد روی آن حساس هستند. پس باید با احتیاط عمل کنید و همدلی و دلسوزی خود را نشان دهید.
ساخت ویدیو برای اینستاگرام را اصلاً فراموش نکنید. ویدیوها در این شبکهٔ اجتماعی قابلیت دیدهشدن بالایی دارند و یک ویدیوی خوب میتواند فالوورهای زیادی روانهٔ پیج شما کند.
میتوانید حتی از آهنگهای ترند برای ساخت ریلز استفاده کنید که بیشتر از همیشه دیده شوید.
نکته: بهتر است به شما به چشم مشاور دارویی در اینستاگرام نگاه کنند؛ کسی (بله، مثل فرد شما را ببینند) که همیشه برای آنها پاسخی در جیب دارد.
چه پیج خود را داشته باشید، چه نه، در اینستاگرام فرصت تبلیغ هم دارید. البته یک شرط مهم برای انتخاب پیجهای تبلیغکننده وجود دارد:
آن پیجی مناسب است که مخاطبانی را جذب کرده باشد که احتمالاً خریدار شما خواهند شد! خب، چطور بفهمید پیج هدف این شرط را دارد؟
اگر داروخانهٔ آنلاین هستید و به سراسر ایران ارسال دارید، همین که موضوع فعالیت پیج به سلامت، مراقبت و زیبایی نزدیک باشد، احتمالاً کافی است.
اگر وبسایت و معامله آنلاین ندارید، یک شرط دیگر هم وارد میدان میشود: اهالی منطقهٔ فعالیت شما در آن پیج حضور داشته باشند؛ مثل اینفلوئنسرهای محلی و پیجهای خبر و رویداد محلی.
از آنجایی که این پیجها مخاطبان محلی را با محتواهای مرتبط جذب کردهاند، تبلیغ شما را هم میتوانند بهصورت گسترده به چشم و گوش مشتریان احتمالیتان برسانند.
برای مثال، در ویدیوی زیر تبلیغ افتتاحیهٔ داروخانهای در قم را میبینید که یک پیج محلی تهیه کرده است:
تبلیغ در اینستاگرام مخارجبردار است و اگر میخواهید نتیجهٔ خوبی از آن بگیرید، حتماً پیشنهادی ویژه ارائه کنید؛ مثل معامله ویژه در مدتزمان مقید.
نکته: برای تبلیغات در شبکههای اجتماعی داشتن وبسایت یا پیج اینستاگرام ضروری نیست؛ مثلاً میتوانید با کمک تبلیغات اینفلوئنسری تعداد مراجعهکنندههای حضوری را افزایش دهید.
۴. پخش تراکت برای آگاهیبخشی در سطح منطقه مناسب است
هرقدر هم به سمت تبلیغات دیجیتال برویم، پخش تراکت برای کسبوکارهای محلی جایگاه خود را از دست نمیدهد.
تراکتهای جذاب با طراحی خوب و رنگهای چشمگیر همچنان بهترین راه جذب بخشی از مشتریان اطراف داروخانه است؛ حالا محل زندگی آنمیزبانی وب یا کار! برای اینکه اثرگذاری تبلیغ خود با تراکت را بالا ببرید، یادتان باشد در آن پیشنهادی ویژه مثل تخفیف بهازای تحویلدادن کاغذ تبلیغ را بگنجانید.
در طراحی تراکت دادهها مهمتر مثل نام داروخانه یا پیشنهاد ویژه را درشتتر و سایر دادهها مثل آدرس را کوچکتر بنویسید تا بتوانید توجه مخاطب را بهسمت دلخواه هدایت کنید.
پیشنهاد: کیوآر کد هم روی تراکت بگذارید که با اسکن آن یک صفحهٔ مشخص مثل لوکیشن شما روی نقشه، یکپیوند، صفحهٔ اینستاگرام یا کانال تلگرام باز شود.
در این تراکت ساده، روی «قرارداد با تمام بیمهها» برای جذب خریدار دست گذاشته شده است.
۵. با سایر کسبوکارهای محلی همکاری کنید
فرض کنید مردم مناطق اطراف شما همراه کیسهٔ خریدشان از سوپرمارکت، تراکت تبلیغ داروخانهٔ شما را هم بگیرند یا سمپل محصولاتی مثل شامپو و کرم مراقبتی را روی کانتر فروشگاه ببینند و امتحان کنند.
در مقابل، شما میتوانید مخارج بپردازید یا کاری مشابه را برای آنها انجام دهید؛ این میشود یک همکاری دوطرفه با کسبوکارهای محلی.
البته میتوانید بهتر از این هم عمل کنید و سراغ جاهایی بروید که میدانید مشتریان شما به آنجا میروند؛ مثل مطب پزشکان منطقه یا سالنهای زیبایی و باشگاههای بدنسازی. این افراد و کسبوکارها میتوانند مشتریان خود را برای تهیهٔ محصولات موردنیاز، سراغ شما بفرستند.
نکته: همکاری شما باید دوطرفه باشد؛ یعنی شما هم سرویسها آنها را معرفی کنید!
۶. از فضای داخل داروخانه استفاده کنید
اگر موفق شدید خریدار را به داخل داروخانه بکشانید، فرصت خوبی دارید تا او را با انواع محصولات داروخانه آشنا کنید. از فضاهای داخل داروخانه میتوانید به چند روش برای تبلیغات داروخانه استفاده کنید. اول ببینیم چه فضاهایی داریم:
- شیشهٔ بیرونی و کرکره
- کانتر
- دیوارها
- محوطهٔ داخل داروخانه
روی شیشه، کرکره و کانتر داروخانه فرصت نصب برچسب و چاپ وجود دارد. همچنین میتوانید تابلوی بدون فریم روی کانتر قرار دهید. دیوارهای داروخانه هم جای مناسبی برای قراردادن بروشورهای تبلیغاتی و چسباندن لایتباکسها و تابلوهای تبلیغاتی است.
در محوطهٔ داخل داروخانه، میتوانید بنرهای استندی، شلف، استند امدیاف، ماکت دارو و تابلوی ساعت و تاریخ را قرار دهید.
با استفاده از این ۶ روش تا حد خوبی میتوانید برای داروخانهٔ خود خریدار جذب کنید؛ ولی اگر داروخانهٔ شما وبسایت دارد، ۳ روش دیگر هم برای تبلیغات داروخانه هنوز دارید که در بخش بعد بررسی میکنیم.
نکته: برخی روشها مثل ارسال انبوه پیامک و تراکت برای افزایش آگاهی مفیدند و در ادامه هم میتوانند به جذب خریدار کمک کنند؛ فقط مسئله اینجاست که تا شما را نشناسند، جذب نمیشوند و به همین دلیل هم باید از کانالهای مختلف برای اهداف تبلیغات مختلف بهره ببرید.
۳ روش تبلیغات برای داروخانه آنلاین
داروخانهٔ آنلاین یعنی داروخانهای که وبسایت دارد. وبسایت شعبهٔ مجازی داروخانهٔ شماست و همان طور که افراد را به شعبهٔ فیزیکی جذب میکنید، باید روشهایی را برای جذب کاربران به شعبهٔ مجازی خود داشته باشید.
۱. تبلیغات دیجیتال در وبسایتهای پربازدید
اگر بخواهیم یک معادل برای تبلیغات محیطی شهری در دنیای اینترنت انتخاب کنیم، احتمالاً همین تبلیغ در وبسایتهای پربازدید است خواهد بود. با این تفاوت که در اینترنت و وبسایتهای پربازدید میتوانید تبلیغ خود را فقط به افراد علاقهمند و مارکت هدف خود نشان دهید.
تبلیغات هدفمند بهصرفهتر و مؤثرتر است؛ چراکه دیگر برای نمایش تبلیغ به افرادی که علاقهای به آن ندارند، مخارج نمیکنید. در پنل وبسایت ما بعد از اینکه هدف و نوع کمپین تبلیغاتی خود را انتخاب کردید، با اعمال تنظیماتی میتوانید آن را هدفمند کنید. ۳ راه برای هدفمندکردن دارید:
انتخاب کلیدواژه صفحات
کلیدواژههای مرتبط با نوع کار یا کالا خود را انتخاب میکنید تا بنر تبلیغاتی شما فقط در صفحات مرتبط نمایش داده شود؛ برای مثال در تصویر زیر ما کلیدواژهٔ «دارو» را انتخاب کردیم و کلیدواژههای مرتبط پیشنهاد داده شد:
انتخاب موضوع صفحات
در این قسمت میتوانید موضوعات مرتبط با حوزهٔ کاری خود را انتخاب کنید. تبلیغ شما فقط در صفحههایی نمایش داده میشود که دربارهٔ چنین موضوعهایی باشند.
از این بخش موضوعات «بیماری و درمان»، «جراحی و سرویسها زیبایی»، «سبک زندگی سالم»، «مراقبت زیبایی و بهداشت فردی» و «ورزش» به حوزهٔ کاری شما مرتبط است که از بین آنها گزینهٔ مناسبتر را میتوانید انتخاب کنید.
برای نمونه تصویر زیر را ببینید. در صفحهای با موضوع راههای درمان سردرد، تبلیغی دربارهٔ قطرهٔ درمان پیرچشمی دیده میشود:
انتخاب رفتار کاربران
در این بخش میتوانید کاربران را بر اساس جنسیت و رفتاری که در اینترنت از خود نشان دادهاند، هدف بگیرید؛ مثلاً کاربران خانمی را که به محتواهای مراقبت زیبایی و بهداشت فردی علاقهمند هستند، هدف تبلیغات خود برای محصولات مراقبتی قرار دهید.
بعد از اینکه تبلیغها را کردید و مشتریان را به وبسایت خود کشاندید، نوبت نوع بعدی تبلیغات داروخانه در وبسایتهای پربازدید میرسد.
نکته: با کمک کمپین مالتی تارگتینگ وبسایت ما میتوانید هر ۳ شکل هدفمندی یا ۱ و ۲ مدل آن را در یک کمپین داشته باشید؛ مثلاً زنان علاقهمند به بهداشت فردی که صفحههایی با موضوع سرویسها زیبایی را مطالعه میکنند.
ریتارگتینگ
همهٔ افراد با اولین مراجعه، از شما خرید نمیکنند. بهعلاوه، افرادی که یک بار به شما باورمندی و خرید کردهاند، مخاطبان مناسبتری برای تبلیغ دوباره هستند؛ چراکه احتمال بیشتری برای جذب مجدد آنها وجود دارد.
برای هدفگرفتن این افراد، اول اسکریپت وبسایت ما را روی وبسایت خود نصب میکنید و بعد بازدیدکنندگان و خریداران وبسایت شما، شاهد تبلیغهایی شبیه به این در وبسایتهای پربازدید خواهند بود (البته این نمونه، ریتارگتینگ کالا است):
یک نوع تبلیغ دیگر هم میماند: پوش نوتیفیکیشن!
ارسال پوش نوتیفیکیشن
با انتخاب این گزینه میتوانید تبلیغ خود را از طریق پوش نوتیفیکیشن برای اعضای وبسایتهای دیگر بفرستید. در تبلیغات پوش هم فرصت هدفمندکردن تبلیغ بر اساس رفتار کاربران وجود دارد.
نکته: اگر حداقل ۲۰ کالا در وبسایت دارید و ۵۰۰ نفر حداقل در روز به وبسایت شما سر میزنند، به سراغ استفاده از تبلیغات ویژه کالا (ریتارگتینگ و محتوامحور کالا) بروید.
اگر بهجای راهاندازی وبسایت برای داروخانه به سراغ معامله در دیجیکالا و اسنپ رفتید، از سرویسها تبلیغات کلیکی آنها برای بیشتر دیدهشدن استفاده کنید. تفاوت این مدل با روشهای تبلیغات وبسایت ما هم در محل نمایش است؛ آنها برخلاف تبلیغات ما فقط در دیجیکالا و اسنپ (داراییهای آن) نمایش داده میشوند. البته همان طور که در تصویر میبینید، دیجیکالا برای افزایش معامله داروخانهها از تبلیغات کالا وبسایت ما هم استفاده میکند.
۲. تولید محتوا + سئو برای جذب خریدار از گوگل
وبسایت خود را فقط در حد یک فروشگاه نگه ندارید. با اضافهکردن محتوای سئوشده به آن، میتوانید از نتایج جستوجوی گوگل هم خریدار بگیرید.
مثلاً یک نفر میخواهد دربارهٔ داروی خاصی بداند. اگر شما دربارهٔ آن دارو محتوا تولید کرده باشید و رتبهٔ خوبی گرفته باشید، در نتایج جستوجو دیده میشوید.
کاربر وارد وبسایت شما میشود و ممکن است پس از خواندن مقاله، تصمیم بگیرد از همان جا خرید خود را هم انجام دهد. البته این مورد فقط دربارهٔ داروهای بدون نیاز به نسخه صدق میکند.
البته سئو فقط بهمعنی تهیهٔ وبلاگ نیست. شما باید صفحهٔ کالا خود را هم سئو کنید تا در نتایج جستوجوهایی که بهدر نظر خرید انجام میشوند، پیدا شوید.
برای نمونه، در تصویر زیر، عبارت «خرید قرص امگا ۳» را جستوجو کردیم و ۲ تا از نتایج اولیه، مربوط داروخانههای آنلاین است:
اگر داروخانهٔ آنلاین شما شعبهٔ فیزیکی هم دارد، به لیست فعالیتهای خود سئوی محلی (Native search engine optimisation) را هم اضافه کنید. سئوی محلی یعنی وبسایت شما در نتایج جستوجوهای محلی دیده شود؛ مثلاً وقتی کسی عبارت «داروخانهٔ زعفرانیه» را جستوجو میکند، به وبسایت داروخانهٔ رویال در زعفرانیه میرسد:
قرار دادن آدرس و لوکیشن داروخانه در وبسایت، به سئوی محلی کمک میکند. باقی تکنیکها را در مقالهٔ «تکنیکهای لوکال سئو» مطالعه کنید.
۳. ارتباط با خریدار با پوش نوتیفیکیشن و پیامک
بالاتر دربارهٔ تبلیغات داروخانه با کمک پیامک گفتیم. اگر داروخانهٔ آنلاین هستید، خیلی سادهتر شمارهٔ خریدار را میگیرید و ارتباط با او را آغاز میکنید.
برای ادامهٔ ارتباط با خریدار بهوسیلهٔ پیامک به پنلهایی مثل نجوا نیاز دارید که به شما فرصت بارگذاری و دستهبندی شمارهٔ مشتریان را میدهند.
همچنین میتوانید وبسایت خود را به پنل ارسال اس ام اس نجوا وصل کنید و با ارسال بر اساس پترن، پیامکهای خودکار برای خریدار بفرستید؛ چه پیامکهایی؟ پیامک تایید خرید خریدار، ارسال کد رهگیری، گرفتن بازخورد و نظرسنجی، اطلاعرسانی آماده شدن داروهای ساختنی و… را میتوانید داشته باشید.
البته اگر وبسایت ندارید هم با پیوند نرمافزار حسابداری به پنل پیامکی میتوانید پیامکهای خودکار را به خریدار بفرستید. یادتان بماند هدف اصلی ارتباط با خریدار از طریق پیامک این است که او را دوباره برگردانید؛ پس باید پیشنهادهایی ویژه داشته باشید.
مثال سادهٔ آن جشنوارههای معامله و تخفیفها است؛ ولی میتوانید شخصیسازیشدهتر عمل کنید! مثلاً به خریدار پیشنهاد بازگشت ۱۰ درصد از مبلغ خرید در صورت خرید مجدد را دهید یا فقط روی کالاهای مرتبط با خریدهای قبلی خریدار، به او تخفیف دهید. این کار به بازگشت خریدار داروخانه خیلی کمک میکند! (راهی برای خرید دوم، سوم و…)
غیر از پیامک با پوش نوتیفیکیشن هم میتوانید این ارتباط را ادامه دهید؛ به شرطی که خریدار قانع شود به شما اجازهٔ ارسال آن را بدهد و از همه مهمتر، وبسایت داشته باشید.
در پنل نجوا در کنار پیامک، ابزار پوش نوتیفیکیشن هم برای بازگرداندن خریدار به داروخانهٔ شما وجود دارد. خوبی ارسال پوش این است که کاربر حتی بدون اینکه دیگر وبسایت شما را باز کند، پیشنهادهایتان را میبیند. از طرفی، مدتدار هستند و حتی وقتی مرورگر هم بسته است، بهمحض بازکردن مرورگر ارسال میشوند.
مسئلهٔ مهم این است که در ارسال پوش زیادهروی نکنید و حتماً پیشنهاد خوبی پشت هر پوش داشته باشید تا خریدار از آن استقبال کند و آزرده هم نشود.
حرف از پیامک شد. سؤالی که برای تبلیغات پیامکی داروخانه پیش میآید، این است که در متن پیامک چه بنویسیم؟ نگران نباشید. در بخش بعدی مقاله، ۱۵ نمونه متن برای تبلیغات داروخانه را مثال میزنیم.
۱۵ نمونه متن تبلیغات داروخانه (پیامک)
متنهایی که در ادامه میخوانید، نمونه هستند و میتوانید از آنها الهام بگیرید یا نام و نشانی داروخانهٔ خود را در آن قرار دهید و از همان استفاده کنید. اول با متنهای مختص افتتاحیهٔ داروخانه شروع میکنیم.
۳ نمونه متن برای افتتاحیه داروخانه
اولین نمونه پیامک افتتاحیه را با هم بخوانیم:
در این نمونه چند نکته به چشم میخورد:
اول اینکه پیامک با اشاره به موقعیت مکانی داروخانه شروع میشود تا خیلی زود توجه اهالی منطقه را جلب کند. در ادامه، فایده داروخانه که قرارداد با بیمههای مختلف است، ذکر میشود و آخر پیشنهاد ویژهٔ افتتاحیه، بهانهٔ خوبی برای بازکردن پای اهالی به داروخانه به آنها میدهد.
۲ نمونهٔ دیگر هم بخوانیم:
۵ نمونه متن برای جذب خریدار داروخانه
خریدار با چه چیزی جذب میشود؟ پیشنهادهای جذاب در زمان مناسب! مثلاً نزدیک سال جدید که خیلیها باشگاه ثبتنام میکنند، روی مکملهای ورزشی تخفیف بگذارید یا نزدیک فصل آنفولانزا واکسن آن را تبلیغ کنید. البته همهچیز فصل و زمان بهخصوصی ندارد. همین که پیشنهاد خوبی داشته باشید و به افراد درستی ارسال کنید، کافی است.
بیایید نمونهٔ اول را بخوانیم:
پیشنهاد ویژهٔ این پیامک فرصت تحویل رایگان است که در همان خط اول بیان کرده و مخاطب خود را هدف گرفته است. تحویل رایگان هم ساکنان مناطق نزدیک به داروخانه را برای امتحان این سرویس قلقلک میدهد.
۴ نمونهٔ دیگر هم بخوانیم:
۳ نمونه متن برای آگاهیبخشی
پیامکی که به در نظر آگاهیبخشی مینویسید ۲ هدف دارد:
- به مخاطبان هدف بگوید شما وجود دارید
- به آنها بگوید چرا از شما خرید کنند
پس حتماً به فایدههای رقابتی خود اشاره کنید. یک نمونه از متن پیامک تبلیغات داروخانه با هدف آگاهیبخشی بخوانیم:
در نمونهٔ بالا، ویژگی خاص داروخانه که تامین داروهای خاص است، توضیح داده شده است. همچنین در ادامه، فرایند آسان خرید این داروها که معمولاً استرس زیادی برای بیماران و خانوادهٔ آنها ایجاد میکند، به مخاطب آرامش خیال میدهد.
در این پیامک فقط شمارهتلفن ذکر شده است؛ چراکه برای خرید فقط به همان نیاز است. افراد برای مراجعهٔ حضوری، میتوانند زنگ بزنند و آدرس را بگیرند.
۲ نمونهٔ دیگر هم بخوانیم:
۴ نمونه متن برای بازگشت خریدار
پیامکهایی که تا اینجا خواندیم، برای ارسال در حالتی بود که خریدار تا حالا از ما خرید نکرده است؛ ولی اگر میخواهید مشتریان قبلی خود را هدف قرار دهید، باید رویکرد متفاوتی داشته باشید. برای جذب این مشتریان – که حداقل یک بار خرید کردهاند – تا جایی که ممکن است شخصی سازی در تبلیغات را پیش ببرید؛ مثلاً پیامک را با نام خریدار شروع کنید و پیشنهادهای جذاب و شخصیسازیشده دهید.
یک نمونه را بخوانیم:
این پیامک که پس از خرید خریدار فرستاده شده، با پیشنهاد جذاب تخفیف روی خرید بعدی، سعی دارد خریدار را جذب کند.
۳ نمونهٔ دیگر هم بخوانیم:
بدون تبلیغات میشود ادامه داد؟
برای داروخانه کاردرستی، اعتبار و ارزش و احترام به مراجعان از همهچیز مهمتر است؛ ولی آنقدر گزینههای پیش روی مشتریان زیاد است که بدون تبلیغات، تمام اینها هم کافی نیست.
در این مقاله، دربارهٔ روشهای مختلف تبلیغات داروخانه خواندیم و چند متن تبلیغاتی هم مثال زدیم. خوشحال میشویم نظرتان را دربارهٔ مطالب این مقاله، در بخش نظرات بنویسید.