تا کنون بیشتر از ۹ هزار پادکست فارسی تولید شده و این پادکستها ۶۹۶ میلیون بار شنیده شدهاند! (منبع: گزارش حال و روز صنعت پادکست در ایران) این تعداد بهمعنای دسترسی به هر موضوعی برای تبلیغات پادکستی است.
این سطح از پوشش و پادکستهای فارسی با موضوعهای متنوع به شما اجازه میدهد پادکستی متناسب با خودتان پیدا کنید؛ جایی برای معرفی خودتان یا محصولی که دارید به افرادی که به آن احتمالاً نیاز دارند.
حالا بین انواع تبلیغات آنلاین و آفلاین، چرا تبلیغات در پادکست؟ فقط تعداد زیاد پادکستهای فارسی؟ نه، پادکست مثل بازیکردن یا تماشای فیلم و سریال نیست، مخاطبان آن هر لحظه را با جان و دل گوش میدهند و تمام حواسشان پیش گوینده است.
در این مقاله، قرار است با هم دربارهٔ فرصتی بهنام معرفی کسبوکار بهصورت صوتی صحبت کنیم؛ آن هم با کمک پادکستهای جذاب و محبوب.
منظور از تبلیغات پادکستی چیست؟
به احتمال ۹۰ درصد شمایی که در حال خواندن مقاله هستید، حداقل یک قسمت پادکست گوش کردهاید که گوینده از اسپانسر (حامی مالی) پادکست تشکر میکند یا دربارهٔ تجربهٔ خود از کالا یا خدمتی حرف میزند.
در یک کلام، تبلیغات پادکستی به تبلیغی گفته میشود که در یک قسمت پادکست، کسبوکار خود، کالا یا خدمت را معرفی و تبلیغ میکند. چند نوع مختلف هم دارد که در ادامهٔ مقاله هر کدام را توضیح میدهیم (منبع: Ads.Spotify).
یک نمونه از تبلیغات پادکستی را برای شما ضبط کردیم که میتوانید در ویدئوی زیر ببینید؛ یک شروع جذاب و پس از ۲ دقیقه هم معرفی رستورانی که با حسوحال پادکست همخوانی کامل دارد:
معمولاً غیر از تبلیغ در محتوای صوتی پادکست، در توضیحات پادکست هم به آن اشاره میشود؛ مثلاً در تصویر زیر کدتخفیف مخصوص مخاطبان پادکست در توضیحات نوشته شده است:
خب دیدیم تبلیغات در پادکست چیست؛ ولی قبل از آنکه یاد بگیرید چطور در پادکست تبلیغ کنید، خوب است بدانید چرا باید این کار را انجام دهید. در بخش بعد پاسخ این سؤال را میدهیم.
چرا باید به فکر استفاده از تبلیغات در پادکست باشیم؟
پادکست جای خود را در زندگی روزمرهٔ بخش بزرگی از مردم پیدا و ثابت کرده است. افراد بیشتر از همیشه هنگام رانندگی، ورزش، دویدن، انجامدادن کارهای خانه و… به پادکست گوش میدهند. میخواهید برند یا کالا خود را به جامعه بشناسانید؟ پس از این رسانهٔ بیسروصدا ولی قدرتمند غافل نشوید.
نکته: پادکست تا حدود زیادی جای تبلیغات رادیویی را گرفته است؛ ولی این دفعه با امکانات مختلفی مثل گزارشگیری و هدفگیری مخاطب بالقوه.
برخی پادکستها مخاطبان مشخصی دارند؛ مثلاً پادکستهای جنایی بیشتر زنان جوان را جذب میکنند؛ یعنی اگر گروه مخاطبان شما خیلی ویژه و مقید (area of interest) است، باز هم میتوانید به آنها از طریق پادکست دست پیدا کنید.
پادکست در ترکیب با سایر کانالهای تبلیغات هم تاثیر شگفتانگیزی روی عملکرد کلی کمپین میگذارد؛ خصوصاً اگر مخاطبان هدف شما جوان باشند. آنطور که گاردین گفته است، وقتی پادکست را کنار رادیو برای تبلیغات انتخاب میکنیم، میزان آگاهی از برند ۳۴ درصد افزایش پیدا میکند.
طبق همین گزارش، اضافهشدن پادکست به تبلیغات دیجیتال در وبسایتهای پربازدید، کمپین تبلیغاتی بهیادماندنیتر و قابلاعتمادتر میشود. به زبان دادهها، با آمدن پادکست به میدان، میزان باورمندی از ۴۵ به ۶۳ درصد رسیده است. این ما را به فایده بعدی تبلیغات پادکستی میرساند: ایجاد باورمندی به برند.
افراد با دقت زیاد پادکستهای محبوب خود را انتخاب و برای گوشدادن به آنها، وقت خود را خالی میکنند. با هفتهها دنبالکردن اپیزودهای جدید، رابطهای که بین مخاطب و میزبان پادکست شکل میگیرد، شبیه به یک رابطهٔ دوستانه یا حتی از آن صمیمیتر میشود.
برای همین مخاطبان به میزبان پادکست اعتمادی در حد یک دوست دارند و توصیههای او را مثل یک دوست قابل باورمندی ارزیابی میکنند. حالا اگر برند شما توسط این دوست تبلیغ شود، میتواند از این باورمندی نفع ببرد.
از طرف دیگر، مخاطبان پادکست تبلیغات را راهی برای رایگانماندن و ادامه پیداکردن برنامهٔ محبوب خود میدانند. برای همین تبلیغات احساس مزاحمت به آنها نمیدهد؛ حتی حس حمایت از چیزی که دوست دارند، القا میکند.
این ۲ عامل موجب میشوند مخاطبان تعامل بیشتری با تبلیغات پادکست داشته باشند؛ مثلاً نام کسبوکار را سرچ کنند یا به پیج اینستاگرام آن سر بزنند. حتی وقتی در توضیحات کد تخفیف یا پیوند وبسایت تبلیغدهنده را میگذارند هم تعامل با آن بالاست.
در پادکست خیلی راحتتر از سایر رسانههای تبلیغاتی میتوانید به نامهای بزرگ این حوزه دسترسی پیدا کنید؛ آن هم با مخارجٔ کمتر و نتایج بهتر. از طرفی، پادکست راهی برای رسیدن به مخاطبانی است که تمام راههای دیگر را مسدود کردهاند؛ آنهایی که از مسدودکنندهٔ تبلیغات استفاده میکنند، از تماشای صفحه نمایش و محتواهای آن خسته شدهاند و پادکست را راه چارهای برای خود میدانند.
پادکست در زمانی سراغ مخاطب میرود که رسانههای دیگر اصلاً به آن دسترسی ندارند؛ مثل وقتی که شخص در حال تمیزکردن آشپزخانه است، ورزش میکند یا با دوچرخه سر کار میرود.
دلیل دیگری که برای این بخش میآوریم، قابل اندازهگیری بودن اثرگذاری تبلیغات پادکست است. شما میتوانید بفهمید چه تعداد از شنوندگان بخش تبلیغات را شنیدهاند و همین طور با استفاده از پیوندهای منحصربهفرد و قابل ردیابی (دارای پارامترهای UTM) تعداد شنوندگانی را که از طریق پیوند آن تبلیغ به وبسایت شما سر زدهاند، بفهمید (منبع: Hubspot).
دلیل آخر هم بگوییم: هیچ محدودیتی در تکرار تبلیغ وجود ندارد و یک تبلیغ ماندگار دارید؛ یعنی مهم نیست چند هزار بار تبلیغ شما شنیده میشود یا چقدر از زمان انتشار گذشته است، همچنان افراد جدید میتوانند با شما آشنا شوند.
با این همه دلیل برای تبلیغکردن در پادکست، سؤال بعدی این است که چه کسبوکارهایی میتوانند از آن درآمد ببرند. در ادامه به شما میگوییم.
تبلیغات پادکستی برای چه کسبوکارهایی مناسب است؟
هم تعداد پادکستها زیاد است، هم گوناگونی موضوعات آنها و هم مخارج تبلیغات در پادکست بالا نیست؛ یعنی شما هر کسبوکاری که باشید با هر اندازهای، فرقی نمیکند، میتوانید پادکست مناسب برای تبلیغات خود را پیدا کنید. فقط کافی است مخاطب خود را بشناسید و پیدا کنید.
برای مثال یک باشگاه ورزشی زنانه میتواند حامی مالی پادکستی با شنوندگان محلی شود یا استارتاپی کوچک داستان شکلگیری خود را موضوع یک پادکست مرتبط کند (منبع: Advertise.Ccast).
خلاصه اینکه اگر کسبوکاری بهدنبال افزایش آگاهی از برند است، میتواند روی تبلیغات در پادکستهای ایرانی حساب کند.
گوناگونی شکل تبلیغات پادکستی هم عامل دیگری است برای اینکه همهٔ کسبوکارها بتوانند در این رسانه تبلیغ کنند. حالا چه شکلهایی؟ در بخش بعد بررسی میکنیم.
انواع تبلیغات در پادکست
۳ نوع اصلی برای تبلیغ در پادکست داریم: میزبان شما را معرفی کند، تبلیغ خود را پخش کنید یا کل یک ایپزود را به خود اختصاص دهید. در ادامه هر ۳ را توضیح میدهیم.
۱. اسپانسر پادکست و حمایت مالی از میزبان (پادکستر)
میزبان پادکست در میان صحبتهای خود که میتواند ابتدا، میانه یا پایان اپیزود باشد، اسپانسر آن اپیزود را معرفی میکند و چند جملهای دربارهٔ آن حرف میزند. در این نوع، تبلیغ شما از زبان گویندهٔ پادکست و با كلمات و لحن او به مخاطب منتقل میشود و همین آن را اثرگذارتر میکند.
اگر تجربهٔ نزدیکی از برند یا کالا خود برای میزبان بسازید، مثلاً محصولتان را از قبل برای او بفرستید تا آن را امتحان کند، او میتواند دربارهٔ تجربهٔ شخصی و نزدیک خود صحبت کند و همین باورمندی مخاطب به تبلیغ را بیشتر هم میکند.
همین طور گوینده میتواند به مخاطبان بگوید چه کاری انجام دهند؛ برای مثال از پیوند داخل توضیحات اپیزود وارد وبسایت شوند، تبلیغدهنده را در شبکههای اجتماعی دنبال کنند یا از کد تخفیف استفاده کنند.
این تبلیغ را پادکستر میتواند از قبل ضبط کند و موقع تدوین، در بخش مناسب اپیزود جا دهد. معمولاً تبلیغات اسپانسر پادکست ۶۰ ثانیهای هستند؛ ولی گاهی به چند دقیقه هم میرسند.
اگر چنلبی را شنیده باشید، تبلیغاتی که گوینده در ابتدا و پایان هر اپیزود بیان میکرد، از این نوع هستند. یک نمونه را بشنوید:
۲. تبلیغات ضبطشده بین پخش ۲ پادکست (تبلیغ مستقیم با پلتفرم پخش)
نوع دیگر استفاده از امکانات پادگیرها و پلتفرمهای انتشار پادکست برای تبلیغات است. در این مدل، تبلیغ شما بین پخش ۲ قسمت اپیزود توسط مخاطب شنیده میشود. این مدل را بیشتر در اسپاتیفای و ساوندکلاود میشنوید.
برای اثرگذاری بیشتر این روش، بهتر است در تعداد دفعات بالا، تبلیغ خود را پخش کنید تا در ذهن مخاطب بمانید.
نکته: این مدل از تبلیغات پادکستی ماندگاری ندارد و یک کمپین مقطعی است.
۳. محتوای دارای حامی مالی (همسان)
اگر پادکست رسانهٔ اثرگذاری است، چرا یک بخش از یک اپیزود یا کل یک اپیزود یا حتی یک پادکست کامل را برای تبلیغات نداشته باشیم؟
این نوع از تبلیغات پادکستی مثل این است که رپرتاژ صوتی بروید. نکتهٔ مهم موضوع پادکست است. موضوعی که هم به کسبوکار شما و هم موضوع کلی پادکست ربط داشته باشد.
نیازی هم نیست در طول محتوا به تبلیغدهنده اشاره شود. یک اشارهٔ کوچک در دل محتوا بهشکلی که تبلیغات دیده نشود هم کافی است.
البته میتوان در کل اپیزود بارها از تبلیغدهنده نام برد؛ برای مثال، میتوان در یک اپیزود از پادکستی مالی، دربارهٔ ترفندهای پرداخت صحبت کرد و جابهجا از فایدههای صندوق پرداخت […] گفت که اسپانسر اپیزود است.
این نوع تبلیغ در پادکست وقتی مخاطبان پادکست همپوشانی خیلی زیادی با مخاطبان هدف کسبوکار دارند، جواب میدهد.
در مثالی که زدیم، مخاطبان پادکست افراد علاقهمند به موضوعات مالی و پرداخت هستند و اسپانسر هم یک صندوق پرداخت است. مخاطبان میخواهند دربارهٔ پرداخت بیشتر بدانند و محتوا هم همین را ارائه میدهد با چاشنی معرفی سرویسها و فایدههای اسپانسر.
در بین ۳ مدل، مدل اول بین ایرانیها محبوبیت بیشتری دارد و مرسوم است. تقریباً همهچیز را دربارهٔ تبلیغات پادکستی گفتیم؛ ولی برای تکمیل بحث، چند نکتهٔ مهم مانده است که اثربخشی این تبلیغات را برای شما بیشتر میکند. در بخش بعد میخوانیم.
چطور از تبلیغات در پادکست نتیجهٔ بهتری بگیریم؟
چند نکتهٔ اصلی وجود دارد؛ بهطور خلاصه:
- مخاطب پادکست را بشناسید
- بودجهٔ خود را تعیین کنید
- هدف از تبلیغ را بدانید
- نتایج آن را اندازهگیری کنید
بهطور مفصل را در ادامه بخوانید.
۱. با توجه به توانایی مالی و پاسخگویی پادکست را انتخاب کنید
مخاطب کسبوکار خود را که میشناسید، مخاطب پادکستها را هم باید بشناسید تا بتوانید پادکست مناسب را انتخاب کنید.
عوامل دیگری هم دخیل هستند. چقدر میتوانید مخارج کنید؟ عملکرد پادکست چگونه است؟ موضوع پادکست چیست؟ رقیبان شما کدام پادکستها را انتخاب کردهاند؟
برای مثال، باید ببینید هر اپیزود پادکست بهطور متوسط در پلتفرمهای مختلف چقدر شنونده دارد، هم بهصورت استریم و هم دانلود یا مخاطبان پادکست در شبکههای اجتماعی چقدر در دسترس هستند و تعامل میکنند.
در تصویر زیر، تعداد جایگاههای تبلیغ در هر اپیزود را همراه با دستهبندی و تعداد دانلود پادکست راه را میبینید. از طرفی هم میبینید به سایر کانالهای خود پادکست یعنی اینستاگرام هم دسترسی دارید؛ یعنی دسترسی به افراد بیشتر و فرصتی برای هدایت آنها به لندینگ پیج!
دربارهٔ مخارج هم از قبل بررسی کنید. هم مخارجٔ انواع مختلف تبلیغ در پادکست متفاوت است و هم پادکستهای مختلف تعرفههای متفاوتی دارند.
پادکستهای بزرگ و پرشنونده مخارجٔ بالاتری نسبت به پادکستهای کوچک دارند. به همین دلیل، برای اینکه در یاد مخاطب بمانید، باید بیشتر مخارج کنید تا به همان اندازه هم شنیده شوید.
ولی همیشه بیشتر شنیدهشدن نیازتان نیست! گاهی اوقات، شما به مخاطبی با ویژگیهای خیلی خاص نیاز دارید که برخی پادکستهای کوچک را دنبال میکنند.
۲. بازدهی را بر اساس معیارهای سنجش آگاهی از برند بسنجید!
هدف اصلی از تبلیغ در پادکست را آگاهی از برند قرار دهید. مخاطبان پادکست برای حمایت از پادکست محبوب خود هم که شده، به تبلیغ گوش میدهند و به توصیههای گوینده باورمندی میکنند؛ ولی بهتر است هدف اصلی شما از تبلیغات پادکستی، افزایش معامله و افزایش ترافیک نباشد!
تبلیغات در پادکست بیشتر از همه در مرحلهٔ آگاهی از برند به شما کمک میکند. البته این وسط حتماً تعدادی روی پیوندها کلیک میکنند یا حتی ممکن است چیزی هم بخرند؛ ولی اگر معیار را چنین چیزهایی قرار دهید، ممکن است نتوانید نتایج تبلیغ خود را ببینید.
برای سنجش این معیار هم تعداد شنوندههای بخشی را که تبلیغ شما پخش شده است و تعداد دانلودها در نظر بگیرید.
۳. پیام تبلیغاتی را بر اساس مخاطب پادکست شخصیسازی کنید
همان طور که گفتیم مخاطب پادکست باید با مخاطب کسبوکار شما مرتبط باشد؛ همچنین موضوع پادکست هم با شما ارتباط داشته باشد.
مسئلهٔ بعدی این است که پیام تبلیغاتی را هم شخصیسازی کنید. برای مثال، وقتی مخاطب پادکست مدیران کسبوکار هستند، پیام خود را برای آنها تنظیم کنید؛ ولی اگر مخاطب پادکست نیروهای فریلنسر هستند، پیام شما باید متناسب با مخاطب جوان باشد. با این کار، میزان اثرگذاری پیام تبلیغاتی را بالا میبرید و نتیجهٔ بهتری هم میگیرید.
۴. بهتر است تبلیغات را شنونده از زبان میزبان پادکست (پادکستر) بشنود
خواندید که مخاطب با میزبان پادکست ارتباطی دوستانه ایجاد میکند، به او باورمندی میکند و توصیههایش را جدی میگیرد. خب، پس چرا تبلیغ را هم از زبان او نشنود؟ درست است که این نوع تبلیغ مخارجٔ بیشتری دارد؛ ولی نتایج بهتری هم به بار میآورد.
۵. اندازهگیری، سنجش و بهینهسازی را جدی بگیرید
فرقی نمیکند کدام نوع تبلیغ یا کدام پادکست را انتخاب کردهاید، همیشه نتایج را بسنجید. معیارهای مختلفی وجود دارد؛ مثل تعداد شنوندههای تبلیغ و تعداد کلیکها. اگر پلتفرم پخش پادکست آمار دیگری هم ارائه میدهد، از پادکستر بخواهید در اختیار شما قرار دهد.
در آخر،
با توجه به میزان بازگشت مخارج تبلیغات هر نوع تبلیغ و هر پادکست و همچنین درنظرگرفتن عملکردتان بر اساس معیارهایی که از قبل تعیین کردید، برای تبلیغهای بعدی تصمیم بگیرید.
برای مثال، ممکن است آمار به شما بگوید برخلاف چیزی که ما گفتیم، تبلیغ در پادکستهای بزرگ برای کسبوکار شما بیشتر جواب میدهد. پس روی آن تمرکز کنید.
همهچیز را گفتیم؛ ولی چطور در پادکستها تبلیغ کنیم؟ بیایید یک راه ساده به شما در بخش بعدی معرفی کنیم.
برای شروع تبلیغات پادکستی روی تریبون حساب کنید
تریبون (یکی از زیرمجموعههای وبسایت ما) به شما کمک میکند تبلیغ خود را در بیشتر از ۵۰ پادکست برتر فارسی به گوش مخاطب برسانید. کارشناسان تریبون در تمام مراحل تبلیغ از انتخاب پادکستهای هدف و استراتژی تبلیغ گرفته تا تهیهٔ محتوا شما را همراهی میکنند.
تبلیغات پادکستی در تریبون در ابتدای شروع اپیزود، در طول پخش، (نیمهٔ اول یا دوم آن) و همین طور در دقایق پایانی یا پس از پایان اپیزود برای مخاطب پخش میشود. تبلیغ شما باید بین ۳۰ تا ۹۰ ثانیه و ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلمه باشد.
تریبون آمار بازدید را در پلتفرمهای مختلف بعد از ۲ ماه از پخش اپیزود (برای پادکستهایی که ماهانه اپیزود جدید تولید میکنند) و در بازههای ۳، ۶ و ۱۲ هفتهای ارائه میدهد.
شما میتوانید در صفحهٔ تبلیغات در پادکست تریبون، مشخصات و دادهها مختلفی مثل ویژگیهای مخاطبان، دستهبندی و تعداد دانلود را دربارهٔ هر پادکست کسب کنید. پس از آن، موردی را انتخاب کنید که برای شما مناسبتر است.
همچنین این فرصت وجود دارد پادکستها را بر اساس تعداد دانلود، روتین پخش و همچنین موضوع فیلتر کنید تا کار انتخاب سریعتر پیش برود. یک نمونه تبلیغ را هم قبل از انتخاب میتوانید گوش دهید.
در این مقاله، از تبلیغات پادکستی، انواع آن و نکتههای موفقیت در آن گفتیم. خوشحال میشویم نظرتان را دربارهٔ مقاله بدانیم و همچنین اگر دغدغهای دارید، به آن پاسخ دهیم.