تبلیغات کلیکی (PPC) را روزانه شاید بیش از صد بار میبینیم، ولی شاید ندانیم اصلاً منظور از تبلیغات کلیکی چیست.
بهطور خلاصه، وقتی ما (کسبوکار) بهازای هر کلیک کاربر روی تبلیغات مخارج میکند، به آن مدل کلیکی میگوییم؛ راهکاری مقرونبهصرفه برای تبلیغات هدفمند به شکلهای مختلف!
ولی سازوکار آن چیست؟ راهوروش تبلیغات کلیکی در وبسایتهای پربازدید چیست؟ چه فایدهای برای ما دارد؟ قبل از اینکه باقی سؤالهای خودتان را مطرح کنید، یک لیوان چایی بریزید و بیایید با این روش کامل آشنا شویم.
تعریف تبلیغات کلیکی چیست؟
تعریف تبلیغات کلیکی خیلی ساده است: یک مدل تبلیغات که تبلیغدهنده بهازای هر کلیک کاربر روی تبلیغات خود به ناشر (نمایشدهنده تبلیغ) پول میدهد. نام دیگر آن یعنی PPC که مخفف Pay Per Click است، بین ما مارکترها زیاد شنیده میشود. به همین دلیل است که برخی آن را با پرداخت بهازای کلیک میشناسند.
اگر اهل وبگردی باشید، احتمالاً تبلیغات زیر را زیاد دیدهاید. مدل پرداخت برخی از این تبلیغات بهازای کلیک است و برخی هم نمایش! در برخی موارد هم کسبوکار جایگاه نمایش تبلیغ را برای مدت مشخصی (۳۰ روز) اجاره میکند. شما بدون اینکه بدانید، احتمالاً روزانه صدها تبلیغ کلیکی مختلف را در اپلیکیشنها و وبسایتها میبینید.
چیزی که در تصویر میبینید، فقط یک نوع PPC است! در بخش بعدی، میبینیم انواع تبلیغات کلیکی چیست. قبل از آن، اجازه دهید به شما بگویم چرا این روش اینقدر جذاب شده است. در تبلیغات کلیکی شما مخارجٔ کمی برای هر کلیک میکنید که ممکن است به معامله خوبی منجر شود.
مثلاً فکر کنید بهازای یک کلیک ۲۵۰۰ تومان پرداخت میکنید و آن کلیک به معامله ۱ میلیونی منجر میشود.
البته البته! قرار نیست هر کلیک به یک معامله ختم شود؛ پس حتماً نرخ بازگشت مخارج تبلیغات را معیار سنجش بازدهی تبلیغات کلیکی قرار دهید. در کنار خود تبلیغ و عملکرد آن، پارامترهای مختلف دیگری هم باید در نظر بگیرید؛ پیشنهادی که میدهید، فایده رقابتی کسبوکارتان، لندینگ پیجی که آماده میکنید و… همه در موفقیت شما نقش دارند.
پس، بعد از خواندن این مقاله، حتماً مقالهٔ «۷ نکته شروع تبلیغات در وبسایت ما» را مطالعه کنید.
انواع تبلیغات کلیکی
تبلیغات در گوگل یکی از محبوبترین مدلهای PPC بین ایرانیها و خارجیمیزبانی وب؛ این مدل، یکی از تبلیغات همسان متنی کلیکی است. چرا محبوب است؟ دلیل اصلی آن است که این مدل از نظر ظاهری فرقی با سایر نتایج جستوجوها ندارد؛ از آن طرف، کسی تبلیغ را میبیند که در مرحلهٔ تحقیق قبل از خرید یا تصمیم برای خرید است.
مثلاً کسی که «خرید آنلاین گل» را جستوجو میکند با کسی که «نگهداری از گل آپارتمانی» را جستوجو میکند، خیلی فرق دارد!
برای شروع تبلیغات در صفحه اول گوگل، پیشنهاد میکنم ایبوک رایگان راهنمایی تبلیغات در گوگل را مطالعه کنید.
دومین مدل محبوب تبلیغات کلیکی چیست؟ تبلیغات در وبسایتهای پربازدید که وبسایت ما فرمتهای مختلف آن را برای شما فراهم کرده است:
- بنری
- همسان (تصویری)
- همسان (متنی)
- پوش نوتیفیکیشن
- کالا (ریتارگتینگ کالا و محتوامحور کالا)
تمام این مدلها را میتوانید به شکل هدفمند یا ریتارگتینگ هم اجرا کنید تا کسی تبلیغ کلیکی شما را ببیند که به آن نیاز دارد. مثلاً با انتخاب کلیدواژه «مارکت بورس» یا تعیین جنسیت، فردی تبلیغ را میبیند که احتمال خریدارشدن آن بیشتر است. برای آشنایی با هرکدام از روشها، پیشنهاد میکنم «روشهای تبلیغات در وبسایت ما» را مطالعه کنید.
یک مدل تبلیغات بنری کلیکی وبسایت ما را هم در تصویر زیر ببینید که برای تبلیغات کارگزاری بورس است:
نکته: شما با کمک گوگل ادز، میتوانید تبلیغات در وبسایتهای خارجی را به شکلهای مختلف تجربه کنید. یک نمونه از آن را در تصویر زیر میبینید:
و اما مدل سوم، یعنی تبلیغات ایمیلی! گوگل ادز به شما اجازه میدهد افراد مختلفی را در جیمیل هدف بگیرید. شکل و ظاهر این پست الکترونیک تبلیغاتی فرقی با سایر پست الکترونیکهای اینباکس کاربر ندارد. یک نمونه در تصویر زیر ببینید:
چهارمین مدل هم میشود تبلیغات کلیکی در اپلیکیشن! در این مدل، شما میتوانید کسبوکار، کالا یا خدمت خود را در هزاران اپلیکیشن ایرانی و خارجی تبلیغ کنید.
مثلاً در نمونهٔ زیر، تبلیغ ارتودنسی را مشاهده میکنید که کاربر پس از کلیک، به لندینگ پیج هدایت شده است:
برای آشنایی بیشتر با تبلیغات درون اپلیکیشنی، پیشنهاد میکنم مقالهٔ «تبلیغات درون برنامهای چیست؟» را مطالعه کنید.
این از محبوبترین و رایجترین تبلیغات کلیکی در ایران! بیایید در بخش بعدی ببینیم سازوکار تبلیغات کلیکی چیست و چطور اصلاً کار میکند.
تبلیغات کلیکی چطور کار میکند؟
اولین تفاوت تبلیغاتی مثل تبلیغات بنری ثابت با تبلیغات کلیکی چیست؟ همین مدل نمایش تبلیغ و پرداخت مخارج در مدل کلیکی! در این مدل، کسبوکارهای مختلفی برای هر کلیک یک قیمت مشخص پیشنهاد میکنند و در سیستم مزایده پلتفرمهای تبلیغات آنلاین مثل وبسایت ما مشخص میشود کدام کسبوکار برنده است.
البته در سیستم مزایده، قیمت پیشنهادی برای هر کلیک یک پارامتر است. سایر پارامترهای مهم هم عبارتاند از:
- میزان ارتباط تبلیغ با مخاطبی که قرار است آن را ببیند
- نرخ کلیک موردانتظار و جذابیت تبلیغ
- میزان ارتباط لندینگ پیج
- پیکربندی کمپین مثل زمانبندی، لوکیشن و پیکربندی هدفمندی
سازوکار هر مدل تبلیغات کلیکی با دیگری تفاوتهایی دارد؛ مثلاً در تبلیغات در صفحه اول گوگل، شما باید کیوردهای موردنظرتان را انتخاب کنید. پس از آن، اگر کاربر کیورد یا عبارتی مشابه با آن را جستوجو کند، تبلیغ کلیکی شما وارد مزایده میشود.
ولی بهطور کلی، سازوکار زیر را میتوان تعریف کرد:
- تبلیغدهنده نوع کمپین، قیمت پیشنهادی و تبلیغ را در پلتفرم مشخص میکند
- لندینگ پیج توسط تبلیغدهنده طراحی و آماده میشود
- سیستم مزایده در لحظه بر اساس الگوریتمهای خود مشخص میکند کدام تبلیغ نمایش داده شود
- اگر مخاطب روی تبلیغ کلیک کند، مخارجٔ آن از حساب تبلیغدهنده کسر میشود
نکتهٔ مهمی که باید در نظر داشته باشید، اتفاقهای بعد از کلیک در محاسبهٔ مخارجٔ تبلیغات نقش ندارد؛ یعنی در این مدل، توافقی بین شما و نمایشدهنده (پلتفرم تبلیغاتی) برای اقدامهای مخاطب مثل خرید، ثبتنام و… وجود ندارد.
اگر میخواهید برای اقدام مخارج کنید، باید از سایر مدلهای تبلیغاتی استفاده کنید که پرداخت بهازای اقدام است؛ مثلاً اگر هدف شما نصب اپلیکیشن باشد، تبلیغات نصب اپلیکیشن با مدل پرداخت بهازای هر نصب موفق مناسبتر است. با این حال، اگر هدف از تبلیغات معرفی اپلیکیشن به میلیونها ایرانی است، تبلیغات همسان و تبلیغات بنری کلیکی کمک میکند تا به هدف خود برسید.
جمعبندی کنیم؟
- قیمت هر کلیک را خودتان پیشنهاد میدهید
- برای اجرای تبلیغات کلیکی به پلتفرم تبلیغاتی مثل وبسایت ما نیاز دارید
- نمایش تبلیغ به سیستم مزایده بستگی دارد که بر اساس الگوریتمهای تعریفشده برنده (ها) را مشخص میکند
- برای اجرای این تبلیغات، علاوه بر محتوای تبلیغاتی، به لندینگ پیج هم نیاز دارید
- نمایش تبلیغات مخارجای برای شما ندارد
نکته: در برخی موارد، ممکن است یک نرخ ثابت برای نمایش تبلیغات کلیکی در نظر گرفته شود؛ این مدل بیشتر بهصورت توافق مستقیم نمایشدهنده و تبلیغدهنده است. نقاط ضعف این مدل هم نداشتن گزارش لحظهای، ناتوانی در پیکربندی هدفمندی، نمایش فقط در چند جایگاه و… است.
چرا باید از تبلیغات کلیکی استفاده کنیم؟
تبلیغات نتیجهمحور مدلهای مختلفی دارند که اولین مدل آن همین تبلیغات کلیکی است؛ یعنی شما بهازای نتیجه (کلیک کاربر) پول میدهید و صرفاً نمایش تبلیغات (به هر شکلی) مخارجای برای شما ندارد.
خب، فایدهٔ آن چیست؟ این مسئله باعث میشود موضوع آگاهیبخشی برای شما رایگان تمام شود؛ نه مثل تبلیغات بیلبوردی که باید مخارجٔ زیادی برای اجارهٔ بیلبورد بپردازید.
دیگر دلایل استفاده از تبلیغات کلیکی چیست؟ مهمترین موارد عبارتاند از:
- انعطافپذیری در نمایش و مخارج تبلیغات
مخارجٔ تبلیغات دست خودتان است. ممکن است با توجه به بودجهای که خرج کردید، تصمیم بگیرید برای مدتی کمپین را متوقف کنید یا نتیجه آنقدر خوب باشد که بودجه را بیشتر کنید!
- اندازهگیری نتایج، بهینهسازی، افزایش بازدهی
نتایج تبلیغات کلیکی در پلتفرمهای تبلیغاتی به تفکیک تبلیغ و وبسایت نمایشدهنده یا کیورد در اختیارتان است. به این ترتیب، میتوانید ببینید چه چیزی برای شما نتیجهٔ بهتری دارد و با بهینهسازی تبلیغات در لحظه، بازدهی را افزایش دهید.
برای مثال، نرخ کلیک کدام کیورد یا تبلیغ بیشتر بوده است؟ دلیل پایانبودن تعداد دفعات نمایش یا CTR چیست؟ مخارج جذب لید کدام نمایشدهنده کمتر بوده است؟
- هدفگیری مخاطب هدف
تبلیغ شما را بهتر است کسی ببیند که به آن نیاز یا علاقه دارد تا نتیجه بگیرید. غیر از این است؟ در این روش، پیکربندی مختلفی از جمله جنسیت، علاقهمندی مخاطب، زمان نمایش تبلیغ، موقعیت مکانی و حتی اپراتور و شرکت ارائهدهنده اینترنت مخاطب موردنظر در اختیارتان است.
خب، حالا شما بهخوبی میدانید تبلیغات کلیکی چیست و چه سودی دارد. با انواع مدلهای آن هم آشنا شدید! اگر موافق باشید، ببینیم چطور میتوانید با کمک وبسایت ما در وبسایتها و اپلیکیشنها تبلیغ کنید و نتیجه بگیرید.
قبل از آن، یک نگاهی هم به آخرین نظرسنجی وبسایت ما از مدیران مارکتینگ کسبوکارهای ایرانی بیندازیم؟ در این نظرسنجی مشخص شد ۳ نوع تبلیغ کلیکی (تبلیغات در گوگل و تبلیغات همسان و بنری ریتارگتینگ) نتیجهٔ بهتری رقم زده است. برای چه کسبوکارهایی؟ آنهایی که بیشترین بودجهٔ تبلیغات را با هدف افزایش معامله مخارج کردهاند.
برای تبلیغات کلیکی در وبسایت ما از کجا شروع کنم؟
وبسایت ما بهعنوان بزرگترین پلتفرم تبلیغات دیجیتال، به شما کمک میکند در بیش از ۴ هزار وبسایت و ۱۰ هزار اپلیکیشن ایرانی، کسبوکارتان را معرفی و تبلیغ کنید.
برای شروع، باید مراحل زیر را بهترتیب طی کنید:
۲. افزایش موجودی پنل وبسایت ما (نمایش تبلیغات بدون افزایش موجودی فرصتپذیر نیست؛ برای آشنایی با پرداخت درگاهی و پرداخت غیردرگاهی، راهنمای افزایش موجودی پنل وبسایت ما را مطالعه کنید)
۳. اضافهکردن اسکریپت وبسایت ما به وبسایت یا لندینگ پیج (در وبسایت ما نیاز نیست حتماً وبسایت داشته باشید و میتوانید با کمک سرویسهای لندینگساز، یک صفحه برای هدایت کاربر آماده کنید)
۴. ساخت کمپین تبلیغاتی (در اینجا، میتوانید کمپینهای بنری، همسان، پوش نوتیفیکیشن یا درون اپلیکیشنی را انتخاب کنید؛ مراحل ساخت هر کمپین تفاوتهایی جزئی، بیشتر در محتوای تبلیغ، دارد که پیشنهاد میکنیم به راهنمای وبسایت ما بروید و مراحل را مرور کنید)
۵. تعیین قیمت هر کلیک (این فرصت در وبسایت ما وجود دارد قیمت پیشنهادی برای وبسایتهای محبوب مثل ورزش ۳ با دیگر وبسایتها متفاوت باشد تا شانس بیشتری در منافسه داشته باشید)
۶. اضافهکردن تبلیغ (بسته به نوع کمپین، شما باید تبلیغ مناسبی برای کمپین بسازید)
۷. بهینهسازی تبلیغات (با توجه به گزارشی که در وبسایت ما در اختیارتان است و همچنین گزارش گوگل آنالیتیکس، کمپین خود را در لحظه بهینه کنید)
چند نکته هم باید با شما در میان بگذارم:
اولین مسئله این است که پیکربندی هدفمندی مختلفی در اختیارتان است تا دقیقتر تبلیغ کنید. منظورم این است با تنظیماتی مثل تعیین کلمه کلیدی، موضوع صفحه یا رفتار کاربر، تبلیغ را به کسی نشان دهید که شانس بیشتری برای جذب او دارید.
مثلاً برای اینکه تبلیغ پروتز دندان بهتر است افراد بالای ۴۵ سال تبلیغ را ببینند تا همهٔ افراد! برای این کار هم میتوان در وبسایت ما تعیین کرد تبلیغ فقط در صفحههایی با کلمه کلیدی «بیمه»، «سهام عدالت» و… نمایش داده شود.
نکتهٔ دوم تبلیغات کلیکی چیست؟ بهینهسازی در سطوح مختلف – از تبلیغ تا قیمت پیشنهادی – را جدی بگیرید. فرصت رصد لحظهای کمپین نعمت تبلیغات کلیکی است که نباید از آن بیبهره باشید. یک نمونه موفق از داستان موفقیت کلینیک زیبایی رویای طلایی با وبسایت ما ببینید:
و اما سومین نکته: تبلیغات کلیکی برای شما معجزه نمیکند، مگر اینکه تمام اصول تبلیغات و تبلیغات را در نظر بگیرید. غیر از این باشد، کل مخارجٔ شما فقط برای افزایش آگاهی از برندتان صرف میشود و نه چیز دیگری!
مثلاً هم ما و هم دیگر کارشناسان بارها اشاره کردند تبلیغات در گوگل به افزایش معامله منجر میشود؛ ولی این فقط با نمایش تبلیغ فرصتپذیر نیست. از پیشنهادی که میدهید و مخاطبی که هدف میگیرید تا چیزی که در لندینگ پیج ارائه میکنید، همه در نتیجهای که خواهید گرفت، نقش دارند.
وقت عمل است!
حالا که مقالهٔ تبلیغات کلیکی چیست را خواندید، وقت آن است وارد گود شوید و از آن برای رسیدن به اهداف خودتان بهره ببرید.
سعی کردم به نکات مهم و تاثیرگذار در این مقاله اشاره کنم؛ ولی حقیقت این است تبلیغات سهل ممتنع است! شاید ساده به نظر برسد، ولی موانع مختلفی سر راه شماست. برای حل این مشکلات، ما در زمینهٔ راهنمایی تبلیغات سعی کردیم محتواهای مختلفی تا امروز آماده کنیم. در کنار مقالهها و راهنماها، ۲ دورهٔ کاربردی رایگان هم داریم که دعوت میکنم حتماً ببینید تا کسبوکارتان را از بهترین مسیر به مقصد برسانید:
خوشحال میشوم نظرتان را دربارهٔ مقاله بدانم. اگر سؤالی در زمینهٔ تبلیغات کلیکی دارید، حتماً در بخش نظرات بنویسید تا با کمک کارشناسان باتجربه به آن پاسخ دهم.